اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
IMG 20190122 213050 055

موسیقی ایران قبل از اسلام

موسیقی ایران در طول تاریخ چگونه متحول شده است

آوای فردا:موسیقی در مشرق زمین بیشتر ماهیتی آیینی و مذهبی داشته و از آن برای دعا و نیایش استفاده می‌شد. موسیقی در ایران از زمان های دور گونه ای از عرفان، اندیشه و عشق بوده است. اما موسیقی ایران را بطور کلی می‌توان به دو دسته قبل از اسلام و پس از اسلام تقسیم کرد. در این گزارش به مرور موسیقی ایران زمین، قبل از اسلام می پردازیم.

ﻣﻮﺳﻴﻘﯽ ﭘﻴﺶ از اﺳﻼم، اﻳﻦ دوره ﺧﻮد ﺑﻪ ﭼﻨﺪ دوره ﺗﺎرﻳﺨﯽ از ﻗﺒﻴﻞ «اﻳﻼﻣﯽ ﻫﺎ، ﻣﺎدﻫﺎ، ﭘﺎرس‌ﻫﺎ، ﭘﺎرتﻫﺎ اﺷﮑﺎﻧﻴﺎن و ﺳﺎﺳﺎﻧﻴﺎن» ﻗﺎﺑﻞﺗﻘﺴﻴﻢ اﺳﺖ.

دوره ایلامی‌ها: تا سده هشتم پیش میلاد را دوره حکومت ایلامی ها می‌گویند. وجود آثاری چون حجاری ها و مجسمه ها، استفاده از موسیقی را در این دوره را تایید می کند. یکی از این آثار مهر چغامیش متعلق به 3500ق.م است که در آن تصویر یک چنگ نواز، یک نوازنده طبل، یک نوازنده بوق یا نوعی ساز بادی و یک خواننده در آن دیده می شود.

کاملا مشخص است که وجود این سازها در آن دوره معنی شناخت کامل این ساز ها را می دهد و نشان می دهد در آن دوره نغمه و وزن را نیز می شناختند. بطور قطعی این شناخت به آسانی به دست نیامده است و نشان از آن دارد که موسیقی از سال‌های پیش و قبل از 3500ق.م در ایران وجود داشته است.

photo 2019 01 11 13 19 23

 

دوره مادها: ماده ها مردمانی آریایی نژاد بودند که در اوایل سده هفتم دولت خود را در ایران تاسیس کردند. متاسفانه از این دوره آثاری که ثابت کند موسیقی در این دوره وجود داشته است وجود ندارد. اما نشانه هایی هستند که بر اینکه در آن دورره نیز موسیقی به کار برده میشده است وجود دارد. مهم ترین نشانه آن دوره، ظهور پیامبری به نام زرتشت بوده است. مهم ترین بخش دستورات دینی زرتشت پیامبر، « گات ها» است و تنها بخشی‌ست در « اوستا» که باید به صورت آواز خوانده شود. پس می‌توان دریافت که موسیقی مبتنی بر «گات ها» یا به عبارت دیگر موسیقی « گاهانی » در دوره مادها رواج داشته است و تا به امروز ادامه دارد. از رو میتوان گفت یکی از سر چشمه های موسیقی ایرانی موسیقی مذهبی و نیایشی بوده است.

دوره هخامنشیان: دوره هخامنشیان، با شکوه ترین دوره تاریخ پیش از اسلام است. این دوره از550 تا 320 ق.م را شامل می‌شود. در این دوره نیز موسیقی نیایشی رواج داشته است. اما در این دوره متوجه موسیقی بزمی و رزمی می‌شویم که احتمال می رود در دوره مادها این نوع موسیقی نبوده است. برای اثبات این موضوع میتوان به آثاری چون کرنای فلزی و طویل اشاره کرد که اکنون در موزه هخامنشیان نگه داشته میشود

photo 2019 01 11 13 19 48

 

دوره پارتیان یا اشکانیان: در این دوره ما نزدیکی بیش از حد شعر و موسیقی به یک دیگر را شاهد هستیم. به گونه ای که اگر موسیقی یا ساز را نمیشناختی، نمیتوانستی شاعر باشی. وجود آثار و اسناد نیز وجود موسیقی را در این دوره تایید میکند. از جمله این آثار سانگین یا جام فلزی است. این اثر به سده دوم میلادی مربوط است و در آن ساز« دوتای» و « چنگ » دیده میشود.

دوره ساسانیان : اوج و حد کمال موسیقی پیش از اسلام را به دوره ساسانی می دهند. در این دوره ظهور افرتدی چون باربد که ساخت دستگاه های موسیقی ایرانی را وی نسبت می دهند؛ داریم. پزوهشگران درباره موسیقی این دوره فقط درباره موسیقی « باربد» و «نکیسا» بسنده کردند ولی از آن جایی که ایران در این دوره بسیار پهناور بوده به طور قطع به جز موسیقی پایتختی ما شاهد موسیقی های دیگر در نقاط دیگر کشور بوده ایم. بااین حال در زمان خسرو پرویز بهای زیادی به موسیقی داده شد و ما شاهد پیشرفت زیادی در موسیقی بوده‌ایم. از کتیبه های این دوره می‌توان به درستی این سخنان پی برد.

photo 2019 01 11 13 19 53 photo 2019 01 11 13 20 00

تاریخ انتشار : 23 ژانویه 2019     /     چاپ این صفحه
نظرات

یک پاسخ به “موسیقی ایران قبل از اسلام”

  1. کلیپ گفت:

    بسیار زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

اجرای عاشقانه‌هایی برای ایران در روزهای آخر اسفند

راه‌یابی ۲۰ گروه به مرحله نهایی سرود روستایی رضوی

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...