اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
سشس

آغاز نسل جدید اجرای صحنه ای ! 

تحلیلی بر اجراهای ستاره های موسیقی کشورمان در تابستان 96 و تلاش ستاره‌ها برای راضی کردن مخاطبین.

آوای پاپ_آرمین رافضی : همواره نام کنسرت موسیقی که می آمد، به یاد اجرای یک خواننده یا گروهی از خوانندگان در کنار نواختن سازهای بادی و کوبه ای و زهی و … می افتادیم؛ به شکلی که فضایی پرهیجان و گاها احساساتی و ملتهبانه را مخاطب در اجراهای زنده تجربه می کرد.

در تمامی جهان خواننده های مختلف در سبک های گوناگون منتظر فصل هایی  هستند که اصطلاحا بنام فستیوال های موسیقی و کنسرت ها نامیده می شوند، تا با طرفدارانشان دیدار کنند و از این راه هم درآمدزایی می کنند و هم جایگاهشان را در عرصه موسیقی با رکوردهایی که می زنند ارتقا ببخشند.

اما بر اساس تحقیقاتی که شده، نشان داده می شود که همواره اجراهایی که دارای پرفورمنس قوی و جلوه های ویژه و استفاده از خلاقیت بوده، توجه بیشتری را به خودشان جلب می کنند و در رابطه با بلیت فروشی هم نوعی برگ برنده محسوب می شود.

در کشور ایران از سال گذشته تاکنون راه برای خوانندگان جدیدی باز شد که در گذشته یا فعالیت رسمی نداشتند، یا  داشته و کم رنگ بودند و یا هنوز اجرای رسمی نداشته اند.

اما امروز در شرایطی هستیم که براحتی نیروهای جوان و محبوبی وارد دنیای موسیقی کشورمان شده اند که مسلما اولین بازتاب خوب آن به اصطلاح آشتی نسل جوان با موسیقی رسمی کشور هست و کمتر به سمت موسیقی زیرزمینی میروند.

از اجراهای پرهیجان صحبت کردیم، پس نگاهی میندازیم به عملکرد تعدادی از خواننده ها :

 

*استفاده از تکنولوژی تری دی مپینگ در اجرای صحنه ای :

هر زمان که اسم از بهترین کنسرت ها می آید محال است که نام فرزاد فرزین در میان نباشد؛

خواننده سریال عاشقانه، امسال تور کنسرت هایش را با همین نام در سراسر کشور آغاز کرد و مثل همیشه با خلاقیت هایش در باب اجرای قطعات هیتش موفق بود.

استفاده از تکنولوژی جالبی در کنسرت های تهرانش طریقی بود برای جلب توجه به شکلی که در تمامی سایت های معتبر کشور سرو صدا کرد.

فرزاد فرزین در سال های قبل هم با اجراهایی همچون ماسک، شوک و تهران در سال 1410 توانسته بود بعنوان اولین نفری که در سال های بعد از انقلاب از پرفورمنس های آوانگارد پرخرج استفاده کند. خواننده آلبوم شش که اینروزها، آخرین روزهای تور کنسرتش را سپری می کند یکی از ستاره هایی است که در دنیای موسیقی کشورمان دست به تنوع و خلاقیت بالا زده است.

 

*تنظیم های خلاقانه و انرژتیک :

اجرایی که از خواننده بر روی استیج می بینیم طبیعتا باید تغیراتی را با صوتی که از ترک او می شنویم دارا باشد. بنابراین سوپراستار های خلاق و هوشمند دست به استفاده از نوازندگان و تنظیم کنندگان ماهر در گروهشان می زنند و با تغییراتی که در تنظیم های دوباره قطعات بوجود می آورند باعث جلب توجه مخاطب می شوند به شکلی که در برخی از موارد همان اجرا با تنظیم مجدد باعث شده است که آن خواننده یا گروه برای بار دیگر آن قطعه را تنظیم و حتی ریلیز کنند.

نمونه بارز اینکار را همواره، سیروان خسروی خواننده محبوب سبک پاپ.راک انجام داده است؛

خواننده ای که بیشتر قطعاتش آلترنتیو است و بسیاری از هنرمندان او را بهترین در بخش تنظیم قطعات می دانند، قطعا در اجراهای خود خوش سلیقه و در باب تنظیم، وسواسی عمل می کند.

شاهد این ماجرا را می توان اجراهای آنپلاگدش گرفت که در چند دهه اخیر در موسیقی ما بی سابقه بوده است. و همچنین استقبال بینظیر مخاطبینش در کنسرت هایش.

نمونه دیگر برای این بحث می توان به ستاره ای نوظهور اشاره کرد: اشوان …

خواننده ای که هنوز آلبوم رسمی ندارد اما مطمئنا اگر آلبومش منتشر شود، قطعات جدیدش از قطعات هیت سابقش طرفدار بیشتری خواهد داشت، چرا؟! بدلیل اجرای فوق العاده قوی که چاشنی اش تنظیم دو گیتاریست خوش ذوق بنام آرش سعیدی و مهیار رمضان برای قطعات جدیدش است که به گفته خودش دوست دارد حال و هوای دیگری را روی صحنه برای مخاطب ایجاد کند و خوشبختانه با رکوردهایی که برجای گذاشته است نشان داده  می شود که بخوبی اینکار را انجام داده است.

 

*استفاده از گروه های ارکستر در کنار گروه موسیقی همیشگی :

در این تابستان دیده شد که تعدادی از خوانندگان ثابت شده و محبوب برای کمی در آمدن از کلیشه دست به استفاده از گروه های ارکستر در برخی از کنسرت هایشان در کنار نوازندگان همیشگیشان زدند…

بابک جهانبخش، خوانده محبوب و خوش اخلاق موسیقی پاپ که همیشه از اجراهای وی با چاشنی احساس بالا یاد می شد در این تابستان در چند کنسرتش دیده شد که از ارکستر زهی استفاده کرده و قطعات محبوبی مانند دوست دارم، منو بارون، دریا و … را با همین ارکستر در کنار یاران همیشگی خود رضا تاجبخش و مسعود همایونی به عنوان سرپرست و رهبر گروهش به اجرا گذاشته است.

خواننده دیگری که اینروزها درگیر اوج گرفتن دوباره است، در تعدادی از اجراهایش از ارکستر زهی استفاده کرد و همینطور بزرگترین رکن آن البته همصدا شدن با یکی از اساطیر موسیقی، استاد ایرج بود. احسان خواجه امیری خواننده قطعات محبوب تیتراژهای تلویزیونی همچون نابرده رنج و … این تابستان فرصت دیده شدن را به خودش کمی بیشتر با این حرکت مثبت داد.

رضا صادقی هم در اولین اجراهای آلبوم یعنی دردو در کنار بهنام ابطحی تنظیم کننده با سابقه و مشهور موسیقی پاپ که به جرعت باسابقه ترین رهبر ارکستر موسیقی پاپ است با بزرگرین ارکستر زهی، بادی و همخوان و … به روی صحنه رفت و این اجرا برای یک باردیگر هم تمدید شد.

 

*شاد اجرا کن :

گروهی از خوانندگان هستند که پرفورمنس خوب برایشان در شاد اجرا کردن معنی می شود؛ در واقع بحثشان این است که تا به کی غم؟

تماشاچی، کنسرت میاید تا دلش شاد شود نه مصیبت گوش بدهد…

خواننده های محبوبی از این دسته هستند که می شود به امید حاجیلی اشاره کرد:

آقای ترومپت ایران در اجرای قطعاتش به تنظیم های فولکلور شاد و 8/6 بسیار توجه میکند و همیشه به قول خودش سعی در بمب ترکاندن در اجراهایش است. که تقزیبا با توجه به جمعیت حاجیلیتو ها توانسته اینکار را رقم بزند.

از بزگان این بخش می شود به یکی از پدیده های نوظهور دیگر بنام حامد همایون اشاره کرد:

 

اجراهای قطعات 8/6 عاشقانه همراه با تحریر های مخصوص که تا امروز با همین روش توانست رکورد بیشترین سانس اجرای رسمی تنها با یک آلبوم را بزند.

وی عقیده دارد تنها قطعاتی حال مخاطب را خوب می کند که آنهارا به وجد بیاورد و حس و حال شادی بهشان دست بدهد.

خواننده آلبوم دوباره عشق رکوردهای خوبش را در تور کنستر های خارجی اش هم داشت به شکلی که سانس اجراهایش در لندن و منچستر تمدید شدند!

 

مواردی که دربالا اشاره شد تمام و کمال نبودند و فقط شمایی از کارهای خلاقانه ای بود که در کنسرت های امسال دیدیم و گل کارها هم احتمالا اجراهای فرزاد فرزین خواهد بود.

در هر حال امروزه دیگر در تمامی دنیا ثابت شده است که تبدیل شدن به یک سوپراستار درجه یک، فقط و فقط دارا بودن از صدای شش دانگ و رسا یا سوزناک نیست، بلکه فاکتوری کامل از اجرای صحنه ای، هوشمندی بالا در انتخاب تنظیمات قطعات، پرفورمنس های خلاقانه و سیاست تهیه کنندگان تاپ موسیقی است تا از خواننده ای معمولی هم بشود یک نماد محبوب ساخت .

و بازخورد کنسرت های امسال شان داد که مخاطب علاقه اش به خواننده ای فقط بیاید و میکروفون دست بگیرد و روی استیج پنج قدمی بزند، بسیار کمتر است تا خواننده ای که بازی صحنه و اجرا بلد باشد در کنار موسیقی اش به طوری که کاملا وقتی شروع به خواندن میکند تمام سالن معنی کلمات ترانه های خوانده شده را بدانند .

امیدواریم چنین باشد که به سمت موسیقی جهانی برویم با حال و هوای ایران اسلامی …

 

منبع اختصاصی : آوای پاپ

  • برچسب ها
تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2017     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

گزارش تصویری کنسرت معین زندی در تهران

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی برگزار شد

گزارش تصویری کنسرت فرزاد فرزین در تهران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...