مروری بر نقش احسان علیخانی و برنامه ماه عسل در دنیای موسیقی
آوای پاپ_آرمین رافضی : با آغاز ماه مبارک رمضان، علاوه بر برکت روحانی اش، این ماه دستی بر سر موسیقی پاپ نیز میکشد.
هنرمندانی که علاقه ویژه ای در بحث تیتراژ سریال ها و برنامه های تلویزیونی ماه رمضان دارند، همیشه این فرصت را مغتنم میدانند و دست به تولید محبوب ترین و فاخر ترین آثار خود در این ماه می زنند.
یکی از برنامه های محبوب تلویزیونی که با پرداختن به معضلات اجتماعی افراد جامعه، در ماه رمضان مهمان همه ساله خانه های مردم است، برنامه ماه عسل به تهیه کنندگی احسان علیخانی میباشد. این برنامه تا امسال سابقه بالای ده سال فعالیت را دارد و یکی از ریشه دارترین برنامه های تلویزیونی صدا و سیمای ایران است که خارج از گود ورزشی است.
اما موضوع مورد اهمیت تولید آثار محبوبی، تحت عنوان تیتراژ های این برنامه است که به گونه ای مرسوم است که هر سال حداقل یک تیتراژ را داشته باشد.
از سال 1386 که اولین برنامه مستقل ماه عسل به تصویر کشیده شد، محسن یگانه با قطعه خیال تو اولین تیتراژ را برعهده داشت. بدون شک و یقینا “خیال تو” در کارنامه هنری محسن یگانه که به تازگی در راه موسیقی پاپ ایران قدم برداشته بود، یکی از پررنگ ترین نقاط بوده و هست.
در سال های بعد به ترتیب نوبت به خوانندگان بزرگ و کوچکی چون ، مهدی یراحی، مهدی یغمایی، محمد علیزاده، فرزاد فرزین، مرحوم مرتضی پاشایی، بنیامین بهادری، حامد زمانی، امیرعلی بهادری، احسان خواجه امیری، کاکو بند و سینا شعبانخانی شد. که برخی از این خوانندگان چند بار توانستند اعتماد علیخانی را جلب کرده و تیتراژ بخوانند.
در این میان، مهدی یراحی 4، محسن یگانه و محمد علیزاده هر کدام با 2 و احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، فرزاد فرزین، مهدی یغمایی، کاکو بند، امیرعلی بهادری، حامد زمانی، مرتضی پاشایی و سینا شعبانخانی هرکدام یک بار صاحبان تیتراژهای برنامه ماه عسل بودند.
اگر به عملکرد مهدی یراحی با 4 تیتراژ نگاهی کنیم، می بینیم که او هم مانند محسن یگانه از استقبال بالایی از سوی مردم مواجه شد و آثارش ماندگار شدند.
محمد علیزاده که آخرین تیتراژش همین امسال به نام “ماه عسل 96” در حال پخش است، مانند همیشه مورد توجه مردم قرار گرفت.
بنیامین بهادری با “گریه در ماه”، یکی دیگر از آثار عرفانی کارنامه اش را ثبت کرد.
احسان خواجه امیری به همراه “بغض”، اثری رو به بالا و دوست داشتنی را برجای گذاشت.
حامد زمانی، خواننده تیتراژهای حماسی توانست یک اثر هم با عنوان “دستمو بگیر” در کارنامه خودش با مهر ماه عسل داشته باشد.
مهدی یغمایی نیز با بر عهده گرفتن قطعه “حس میکنم تو رو” به عنوان تیتراژ ماه عسل، کمی از سکوتش در آن برهه زمانی کاست. که البته این قطعه هم استقبال فراوانی داشت و از کارهای ماندگار مهدی شد.
فرزاد فرزین، سوپراستاری که قطعاتش کمتر در فضاهای عارفانه دیده میشد، با خواندن تیتراژ این برنامه یک چالش فوق العاده موفق را پشت سر گذاشت به شکلی که امکان ندارد حرف از قطعه ماه عسلش در کنسرت هایش نباشد.
کاکو بند، گروهی نوپا از جنس مخاطب خاص و تلفیقی که با قطعه “بهشت” به استقبال احسان علیخانی رفتند.
امیرعلی بهادری از آینده داران سبک آر اند بی که با تولید قطعه ای در حیطه پاپ نشان داد که هنرمند مستعدی است.
و در نهایت سینا شعبانخانی که تیتراژ پایانی امسال را برعهده دارد که نشان از قدم های حساب شده و حرکت رو به جلو این خواننده در موسیقی پاپ دارد.
حال در نگاهی تحلیلی متوجه میشویم که احسان علیخانی با این برنامه چند نکته قابل توجه داشته است که در ذیل به آن میپردازیم:
1. تولید قطعاتی با مضمون عاشقانه-عارفانه که حال و هوای دلنشینی دارد و مخاطب موسقی پاپ هرزگاهی به این ساخته ها نیازمند است.
2.استقبال کم نظیر از قطعات تولیدی توسط خوانندگان این تیتراژها.
3. نداشتن خواننده ثابت برای هر سال مانند مجموعه های تلویزیونی دیگر( البته افرادی چون مهدی یراحی، محسن یگانه، محمد علیزاده از یاران همیشگی احسان علیخانی بوده اند.)
4. میدان دادن به خوانندگان به اصطلاح، تیتراژ اولی، آلبوم اولی و یا تازه به بورس آمده که از جمله آن ها که موفق هم بوده اند می توان به سینا شعبانخانی، مرتضی پاشایی، محسن یگانه، امیرعلی بهادری و کاکوبند اشاره کرد.
5. تولید چند قطعه دیگر از خوانندگان سرشناس دیگر که به هر دلیلی توسط علیخانی انتخاب نشده، اما آن ها هم از کیفیت بالایی برخوردار بوده است. مانند: سکوت از بابک جهانبخش، نگو نگفتی از مهدی یراحی که سال گذشته رکورد دانلود های ماه را شکسته بود.
6. میدان دادن به خوانندگانی با سبک های خاص : کاکو بند، امیرعلی بهادری، فرزاد فرزین و حامد زمانی
7.در نهایت همکاری خواننده ها، ترانه سراها و آهنگسازهای کشور که شاید یکی از دلایل موفق بودن این قطعات، همین علت باشد.
با نگاهی به نقش ماه عسل و مجری محبوبش در موسیقی پاپ در می یابیم؛ احسان علیخانی رویکرد مثبتی در موسیقی کشور داشته و به اصطلاح با یک تیر دو نشان زده است که هم برنامه موفقی را سال های سال روی آنتن برده و هم کمک شایانی در باب موسیقی تیتراژ با مضامین خاص به موسیقی پاپ کرده است.
در پایان امیدواریم که با تولید هر چه بیشتر چنین برنامه هایی از حیث توجه به موسیقی و نقش آن در جذب مخاطب در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، این رسانه هوشمندانه و خوش فکرانه در راه کمک به هنر قدم بردارد.
تنظیم: مهناز جامی
منبع اختصاصی : آوای پاپ
به آهنگ نگو نگفتی صدا و سیمای میلی ما اجازه پخش نداد. وگرنه پارسال احسان علیخانی چند بار اشاره کرد که تیتراژ پایانی رو مهدی یراحی کار کرده ولی متاسفانه صدا و سیمای ما خیلی تمایلی نداره آثار فاخر رو پخش کنه …
تیتراژ های ویژه شب های قدر را ذکر نکردین . میلاد بابایی و محمد علیزاده با همراهی علیرضا آذر و امسال هم مهدی یغمایی