اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
1 15

چهار سال اعتدال در هنر و موسیقی ایران

تدبير و اميد در جامعه هنر و موسيقي در دوره اصلاحات

آواي پاپ _ نسيم احمدي : اين روزها جامعه رنگ تازه اي به خود گرفته است و به تبع آن هم محوريت گفت و گو هاي مردم به سمت و سويي ديگر متمايل شده است .
همه نگران آينده فرزندان و كشورشان هستند و اهالي هنر و موسيقي نيز از اين نگراني براي آينده فعاليت هاي خود در عرصه هنر ، بي بهره نيستند.

در دولت يازدهم گشايش ها و تدبير هاي متعددي براي بهبود اوضاع حاكم بر عرصه هنر انجام شده است .
از اركستر سمفونيك و اركستر ملي كه سال ها فعاليت نمي كردند اما در اين دولت فعال شد و براي نخستين بار در قانون بودجه كشور داراي رديف بودجه شدند ، مجاز شدن خواننده هاي مطرح با طرفداران بي شمار نظير : زانيار خسروي ، سيامك عباسي ، رستاك حلاج ، عليرضا طليسچي ، كاوه آفاق ، كاوه يغمايي ، اشوان و … گرفته تا ١٨٨٠ آلبومي كه به گزارش دفتر موسيقي در طي اين ٤ سال مجوز دريافت كرده اند .

همچنين به تازگي به گزارش خانه موسيقي مدير عامل خانه موسيقي، حميدرضا نوربخش ، در ادامه آمارهاي اعلام شده توسط دفتر موسيقي در پي رد ادعاي محمد باقر قاليباف ، شهردار تهران و نامزد كنوني انتخابات رياست جمهوري ، در رابطه با مساعدت هاي شهرداري در اين مدت يادآور شده است :
كمك هاي مالي به خانه موسيقي شفاف و روشن است .

مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به موضوع کمک شهرداری به خانه های هنر گفت: ما بارها در خصوص کمک سال های اخیر مجموعه شهرداری تهران به نهاد خانه موسیقی توضیح داده ایم ولی با توجه صحبت اخیر آقای قالیباف باید یک بار دیگر به صراحت و شفافیت اعلام کنیم که شهرداری تهران با کمک سه میلیارد تومانی ساختمان شماره 2 را به منظور استقرار امور رفاهی و مسکن و واحد های عضویت و بیمه تهیه و دراختیار خانه موسیقی قرار داده است.

در ادامه افزود: مبلغ یکصد میلیون تومان نیز مصوب شورای شهر است که سالانه از سوی شهرداری به این نهاد پرداخت می‌شود .

وی در پایان با اشاره به اینکه نهاد مدنی خانه موسیقی هیچ گونه ردیف بودجه ای ندارد گفت: نهاد مدنی خانه موسیقی با بیش از پانزده هزار عضو، از محل کمک های فرهنگی دولت و دیگر نهادهایی مثل شهرداری و شورای شهر اداره می شود همچنان که اغلب شهرداری های دنیا از فعالیت های فرهنگی و هنری شهروندان و نهادهای صنفی حمایت می کنند .

نوربخش با این توضیح این نکته که اقدام تهیه ساختمان شعبه دو به نوعی در راستای افزایش کیفی خدمات رسانی به هنرمندان شهر بوده و شایسته تقدیر است گفت: خانه موسیقی نهادی است که در فرآیند انتخابات و تحت نظارت شوراي عالي، هیئت مدیره و بازرس قانونی اداره می شود و کلیه حساب های آن شفاف و قابل دسترسی و بررسی است .

اگرچه با وجود تمام تمجيد هاي نوربخش نميتوان لغو شدن كلاس هاي موسيقي در سال ٩٣ توسط شهاب مرادي ، رئيس اسبق سازمان فرهنگي_هنري شهرداري ، به دليل ابتدايي و پايين بودن سطح كلاس ها و اين امر كه با وجود افراد متخصص تعدادي از مربيان با مدرك ديپلم به آموزش اشتغال داشتند را ناديده گرفت.

با اوصاف تمام گشايش ها در سال هاي گذشته بن بست هاي فراواني كه پشت آن نه رئيس جمهور و نه وزير ارشاد بوده است ، وجود داشت كه ميتوان به تازه ترين آن كه براي كنسرت كرج شهرام و حافظ ناظري رخ داد اشاره كرد. حافظ ناظري در اين اجرا گفت : مدت زيادي است كه در تلاشيم اين كنسرت در سالن شهيدان فلاح نژاد برگزار شود اما با مخالفت هاي فراواني همراه شد ولي براي اجرا در همين سالن هم زحمات فراواني كشيده ايم . در ادامه شهرام ناظري در پاسخ كه مخالفان هميشگي برگزاري كنسرت اضافه كرد : كساني كه مخالف برگزاري كنسرت هستند ، حداقل يك بار به كنسرت بيايند و علاقه و تمركز مردم در اجرا را ببينند.
البته بر كسي پوشيده نيست كه سال پيش با تحصن اعتراضي در برابر سالن هاي كنسرت ، پليس اطلاعات و امنيت عمومي فرماندهي استان البرز طي نامه اي رسمي تمام كنسرت هاي پاپ كرج را لغو كرده بود.

در ادامه به كنسرت هايي كه بنا به دلايل مختلف و گاها بي دليل با وجود مجوز از وزارت ارشاد لغو شد، ميپردازيم :

کنسرت 25 اسفند_محسن یگانه (کاشان)
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد گفت : این کنسرت اصلا مجوز نداشته و در مرحله اولیه برای دریافت مجوز بوده است که اقدام به تبلیغات و فروش اینترنتی بلیت کرده است.

كنسرت 4 بهمن _ کیهان کلهر (قزوین)
کنسرت 10 دی _ مهدی یراحی (بروجن)
کنسرت 4 مهر _ زانیار خسروی (گرگان)

كنسرت مهدي يراحي _ رشت
كنسرت حميد عسكري _ فريمان مشهد

کنسرت 25 بهمن _ کاوه یغمایی (تهران)
وی که بعد از 10 سال و عبور از فیلترهای گوناگون بنا بود برای اولین بار در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بروی صحنه برود ، دو روز قبل از اجرا در حاليكه تمامي بليت هاي كنسرت او به فروش رسيده بود لغو شد.
يغمايي در نشست خبري اش از مخاطبانش عذرخواهي كرد و ادامه داد :
تمام اين اتفاقات را خودم گردن مي گيرم علت اين ماجرا را مشكل فني مي دانم و در اين مدت كوتاه امكان اجرا وجود نداشت ، اگر بخواهيم آن را به عده خاصي نسبت دهيم بي انصافي است.

همچنين جمعي از روحانيون شهر بندرعباس طي نامه اي خطاب به مسئولان هرمزگان نگراني خود را از برگزاري مكرر كنسرت در اين شهر اعلام كرده و خواستار لغو آن شدند.

اما كنسرت هايي هم نيز با تمام سنگ اندازي ها برگزار شدند :
كنسرت 15 اردیبهشت _ سیروان خسروی (ماهشهر)
در آستانه اجرای آخرین قطعه برق های سالن قطع شد اما با شرایط حاکم بر سالن خسروي از حضار خواست که قطعه “”دوست دارم زندگی رو” را همراه وی همخوانی کنند و با نور گوشی هایشان او را همراهي کنند . خود سيروان و اعضاي بند هم با گوشي هايشان بين طرفداران رفتند و يكصدا قطعه را اجرا كردند.
کنسرت 11 بهمن _ محسن یگانه (بم)
این کنسرت برگزار شد اما در حین اجرا عده ای از اسپری گاز فلفل استفاده کردند و بطور ناگهانی برق های سالن را قطع کردند ، اما يگانه و اعضاي گروهش به پشتيباني طرفداران مقتدرانه به ادامه اجرا پرداختند.

كنسرت جشنواره فجر _ زانيار خسروي (تهران)
بنا به دلايلي نامعلوم اجازه اجراي دو قطعه كه مجوز رسمي ارشاد را نيز داشت به او ندادند.

كنسرت 5 و 6 خرداد _ شهرام و حافظ ناظری (یزد)
پیش از برگزاری کنسرت عده ای مقابل سالن برگزاری کنسرت تجمع کرده و نماز اقامه کردند و مانع ورود حضار شدند . با وجود سخت گيري هاي نيروهاي امنيتي براي لغو كنسرت مردم وارد سالن شدند و كنسرت برگزار شد.

و ديگر كنسرت ها كه با اين مشكلات دست و پنجه نرم كردند.

رئيس جمهور ، وزير ارشاد و ديگر مسئولين نيز در رابطه با اين پيشامدها سكوت نكردند و مخالفت خود را اعلام كردند :

رئیس جمهور حسن روحانی : بی‌قانونی خوب نیست، والله خوب نیست، به نام دین بدتر است.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسبق : لغو کنسرت ها با نام اقدام پیشگیرانه انجام می‌شود که بنده با معاونان قوه قضاییه مکاتباتی را داشتم و اعلام کردیم نیازی به این اقدامات پیشگیرانه نیست. 11 سال است که در مشهد کنسرت موسیقی اجرا نمی‌شود و ما خواستیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم اما امام جمعه مشهد مانع اصلی در این زمینه است که حتی اجازه برگزاری کنسرت های سنتی و محلی را نمی دهد.

مجید انصاری، معاون حقوقی رییس جمهور: اگر افرادی در کشور درباره برگزاری کنسرت‌ها و موسیقی نظر فقهی دارند باید بدانند در کشور ما قانون حاکم است. وقتی قانونی از تصویب مجلس می‌گذرد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید می‌کند یعنی با شرع تضاد ندارد.

حمید رضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی، در گفت و گو با نوای فارس: در مورد لغو کنسرت‌های شهرهای زیارتی هیچ استدلالی وجود نداشت.

علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی: نباید سلیقه‌ای تصمیم گرفت.

در مقابل هم عقيده حجت الاسلام والمسلمين رئيسي ، نامزد انتخابات رياست جمهوري دولت دوازدهم ، در رابطه با برگزاري كنسرت ها مشابه مخالفان برگزاري آن است :
ما معتقديم كه كنسرت دو قسم است : كنسرت هنجارمند كه من به دنبال توسعه آن هستم و كنسرت هنجار شكن كه هيچكس در كشور قبول نمي كند.
به نظر من به اين دليل مسئله كنسرت ها را علي الخصوص در مشهد مطرح مي كنند كه آقايان نمي خواهند جوابي داشته باشند براي كمبود ها و ضعف هايشان ، كنسرت را مطرح مي كنند كه از كرسنت نام برده نشود. واقعا كنسرت مسئله كشور ما نيست ما مشكل اقتصادي داريم .

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني نيز بارها و همچنين در مستند هاي تبليغاتي خود ذكر كردند كه مردم بايد نشاط داشته باشند جامعه نبايد مايوس باشد ، اينكه دائما عزاداري كنيم خوب است ؟
همچنين ايشان در دومين مناظره در پاسخ به نظرات دكتر قاليباف در رابطه با تعالي آموزش خاطر نشان كردند:
صدا و سيما از اينكه دعاي ماه رمضان شجريان را پخش كند ابا مي كند. يك ربنايي كه مردم علاقمند هستند را پخش نمي كنند آن وقت چطور ميخواهيم دنيال تعالي آموزش و پرورش و آموزش عالي باشيم؟

به گزارش تسنيم پيروز ارجمند ، مدير اسبق دفتر موسيقي ، در رابطه با تاكيد موكد نوربخش مبني بر برگزاري كنسرت استاد شجريان و مهم بودن مسائل مربوط به ايشان معتقد است :

دغدغه بسیاری از افراد در خانه موسیقی فقط و فقط و صرفاً استاد شجریان است؛ یعنی تمام موسیقی کشور یک طرف و استاد شجریان در طرف دیگر؛ در حالی که من می‌گویم استاد شجریان استاد شاخص و برجسته‌ای که مورد احترام ما هم هست به جای خود، اما ما خیلی مسائل در این کشور داریم؛ وقتی آقای نوربخش مدیر کل خانه موسیقی در مقابل رئیس جمهور قرار می‌گیرد به جای اینکه مطالبات صنفی را مطرح کند تنها به این می‌پردازد که آقای شجریان بتوانند کنسرت برگزار کنند؛ در حالیکه من‌‌ همان زمان اعلام کردم که مسایل آقای شجریان را خودشان می‌توانند حل کنند. چگونه است که تمامی دغدغه‌های موسیقی کشور می‌شود استاد شجریانکه من برای ایشان شدیداً احترام قایلم و اتفاقاً تمامی مسایلی که به عنوان یک استاد دارند، باید حل شود؛ ولی این مسایل این قدر بنیادی نیست که مدیرکل موسیقی مورد عتاب و باز خواست خانه موسیقی قرار بگیرد.

گزيده اي از رويداد هايي كه زير پوست جامعه موسيقي در اين چهار سال اتفاق افتاد را به بررسي نشستيم ، و ادامه داشتن حال خوب جامعه موسيقي و يا پايان يافتن آن بستگي به تصميم مردم هوشمند و هميشه در صحنه ايران دارد .
اميد است كه با انتخابي درست ، سنجيده كه تمامي جوانب اعم از فرهنگي ، هنري و اقتصادي و … را در
برگيرد مهر تاييدي بر گشايش هاي دولت يازدهم در تمامي عرصه ها علي الخصوص موسيقي بزنيم .

منبع : اختصاصي آواي پاپ

  • برچسب ها
تاریخ انتشار : 13 می 2017     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

«سنگ تراش» محمد مبارکی منتشر شد

گزارش تصویری کنسرت معین زندی در تهران

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی برگزار شد

گزارش تصویری کنسرت فرزاد فرزین در تهران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...