اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2020 03 08 16 29 13

نکات کلیدی داشتن یک اجرای بی نقص

نکات کلیدی داشتن یک اجرای بی نقص

زمانی که به کنسرت خواننده محبوب خود می رویم، برایمان مهم است که احساس خوبی را از قطعات خاطره انگیز خواننده محبوبمان دریافت کنیم. علاوه بر آن، لذت درک یک اجرای قوی، مسلط و دریافت انرژی و حال خوب از آن چند ساعتی که در سالن محل اجرا بوده ایم، بسیار مهم است.
با توجه به بالا رفتن سطح هزینه ها و در ازای آن سطح توقع و انتظار بالای مخاطب از آرتیست محبوبش و لیست بلند بالای خوانندگانی که امروزه در سبک های مختلف در کشورمان با رنج سنی متفاوت به روی صحنه می روند، کمترین خواسته مخاطب، تماشای حداقل استانداردهای یک اجرای معمولی است.
اما در این مقاله نکاتی که یک اجرای خوب با حداقل استاندارد ها را به ما معرفی می کند را با هم بررسی می کنیم:
1.ابتدا با این سوال شروع می کنیم؛ خواننده مورد علاقه ما چه نوع سبکی از موسیقی را اجرا می کند؟

با توجه به المان های اجرا و پرفورمنس و نکات مورد نیاز برای رساندن بهتر انرژی و احساس موسیقی، باید بدانیم که کدام خواننده با کدام سبک به اجرای موسیقی اش می پردازد.
مثلا یک خواننده ای که رسانای موسیقی پاپ راک می باشد طریقه انتقال اثرش با یک خواننده موسیقی اپرا از زمین تا آسمان متفاوت است. بنابراین برای در نظر گرفتن فاکتورهای متفاوت، باید حداقل اطلاعاتی راجع به سبک های موسیقی خوانندگان مورد علاقمان داشته باشیم.

2.عملا نکات اساسی و کلیدی که به یک اجرا کمک می کند کدام است؟
در وجه عادی زمانی که به کنسرت موسیقی می رویم ابتدا به دنبال این هستیم که خواننده مورد نظر ما قطعات محبوبمان را بخواند که خب این حق طبیعی مخاطب است و در کنار آن برایمان مهم است که خواننده اجرای جذابی داشته باشد، خوب بخواند و صدایش کوک باشد.
اما در پس این ماجرا، چند مسئله مهم است که در واقعیت به خوب بودن اجرا کمک می کند.
الف: تسلط خواننده بر روی آواز، ترانه، گروه موسیقی اش؛ این گزینه کاملا بسته به هنر و تکنیک خواننده و تمرینات وی در طول سال های فعالیتش می باشد. برای همین است که قدرت خواننده ای که در حال تجربه کردن اولین کنسرتش می باشد با دهمین کنسرتش، زمین تا آسمان فرق دارد.
ب: گروه نوازندگان؛ از اصلی ترین ارکان یک اجرا، گروه موسیقی همراهی کننده با خواننده است و با توجه به تکنیک هایی که وظیفه انتخابش بر دوش رهبر ارکستر و بعضا خواننده است، نوازندگان متناسب با قطعات و توانمندی هایشان انتخاب می شوند.
پ : صدابرداری، صدابرداری و صدابرداری : تقریبا یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عنصرهای اجرای قوی و خوب و اصلی ترین راه ارتباط شنوایی گروه با حاضرین در سالن اجرا می باشد. به طوری که فرض بر این باشد، ما در سالنی باشیم که بهترین خواننده از نظر تکنیکی و آوازی قرار است برایمان اجرا کند، اما صدابرداری درست و اصولی انجام نشده باشد، کیفیت آن کنسرت به درجات منفی ممکن است برسد.

ج: قدرت انتقال و برقراری ارتباط خواننده و گروه با مخاطب؛ امروزه تماشاگر کنسرت بدنبال اتفاق تازه در کنسرت است و قطعا چوب لباسی که از جایش تکان نمی خورد و بر روی چشم هایش عینکی زده و همواره پشتش به تماشاچی است و دوربین به دست در حال فیلم برداری از خود و گروهش است، هیچ جذابیتی برای سنین مختلفی که برای تماشای هنرنمایی خود و گروهش نشسته اند، ندارد.
هرچند نباید از این موضوع غافل شویم که انرژی بیش از حد و پرفورمنس های غیرمعقول و اصطلاحا “آرتیست بازی جوگیر” نقش لوس شدن اجرا را ایفا خواهند کرد. بنابراین اکت های به موقع، استفاده از طراحی لباس و استایل مناسب برای خواننده و گروه (( به طوری که شکل دلقک های سیرک نشوند )) ضروری است. همچنین برنامه های جانبی نمایشی کوتاه در طول اجرای قطعات، شک نکنید که به کیفیت کار شما اضافه خواهد کرد.
د : مهندسی صدا و سیستم؛ بازهم تاکید بر روی صدابرداری اصولی و مهندسی شده جوری که باید هر سالن استاندارد موسیقی یک مهندس صدا برای این امر مهم را داشته باشد. کسی که کاربلد و سبک شناس و همراه با دانش موسیقایی باشد نه این که برای کمتر کردن هزینه ها از فک و فامیل و آشنایان و اقوام خواننده و تهیه کننده و … این کار را بر عهده بگیرد. و همینطور خود گروه و مخصوصا خواننده هم باید حتی اندک اطلاعاتی راجع به مونیتورینگ و … داشته باشد.

ر: ویژوئال افکت، نور پردازی؛ از نکات مهم و تاثیرگذار در اجرا، علاوه بر انتقال صحیح بخش شنوایی مخاطب، درگیر کردن تصویری تماشاچی می باشد تا از بعد دیگری هم لذت ببرد. نورپردازی متناسب، به موقع، با حال و هوای سبک اجرای کنسرت، استفاده از آپشن های مختلف در جذاب کردن صحنه، وال های نمایشی و ویدئوهای جذاب، اجراهای جدیدی از تری دی مپینگ و … که امروزه عده کمی از خوانندگان ما آن هارا رعایت می کنند، می تواند به کیفیت اجرا کمک کند.

و از نکات مهم دیگر می توان به وضعیت عمومی و جسمی خود خواننده، شرایط جوی سالن ((بسته به نوع سرباز بودن و سرپوشیده بودن آن)) و … هم اشاره کرد.

3.در رابطه با بحث سالن مناسب، چگونه سالنی به برگزاری بهتر کنسرت کمک می کند؟
در این مورد باید اشاره کرد که باز هم آگاهی ما از سبک های مختلف موسیقی، به این مورد کمک می کند که کدام سالن های اجرا، برای چه نوع سبک اجرایی مناسب است.
مثلا سالن های رو بازی که در محیط های مختلف کشورمان وجود دارند اصلا و اصلا برای اجراهای کلاسیک و فولکلور و … قابل قبول نیستند.
هرچند که نباید این نکته را هم فراموش کنیم که از نظر هماهنگی و استاندارد بودن سالن ها، تعداد انگشت شماری در کشور سالن مناسب از هر نظر موجود است. و البته این نکته هم بسیار مهم است که شهرهایی که درخواست کنسرت های مختلف را با توجه به نیاز مردم آن شهر می دهند، ابتدا باید محل و مکان مناسب را برای آن اجرا تدارک ببینند. و دست به دامن تالارهای عروسی، سالن های ورزشی و فوتسال و … نشوند.
در نهایت با توجه به تمام نکات گفته شده در این مقاله تحلیلی، بهتر است زمانی که از کنسرتی خارج می شویم و شاهد اجرای ایده آلی نبودیم، تمام تقصیر ها را بر روی دوش خواننده بی نوا نیندازیم و او را مقصر تمام عناصر کیفیت اجرایی ندانیم و صدایش را در اجرا زیر سوال نبریم… چرا که امروزه مشخصه اصلی یک خواننده خوب، صدای خارق العاده و خدادادی اش نیست. اما با این حال خود خواننده هم نباید از وظایفش در ارائه یک پرفورمنس بی نقص هم غافل شود.

منبع اختصاصی : آوای فردا
تحلیل گر : آرمین رافضی
اسفند 98

 

تاریخ انتشار : 8 مارس 2020     /     چاپ این صفحه
نظرات

یک پاسخ به “نکات کلیدی داشتن یک اجرای بی نقص”

  1. امیرمحمد خانی گفت:

    سلام.یک نکته که نگفتید‌.
    طبل و جاز های کنسرت بسیار ریتم آهنگ را خراب میکند.
    مثال:آهنگ امشوشوشه سندی در استودیو به شدت مجلسی ولی در
    کنسرت حالت کلاسیک پیدا کرده.بنابراین باید کنسرت ریتما بدون طبل،با کیفیت بالاتر باشد.باید رهبران ارکستر به این نکات توجه کنند که متاسفانه توجه نمیکنند.
    مخاطبین این گونه بهتر نوای آهنگ را حس میکنند.
    رهبران ارکسترتنها به خوش صدایی خواننده توجه میکنند!!!!!!
    این هشدار مهم باید به گوش رهبران ارکستر برسه.
    من ۱۴ ساله در کنار درسم موسیقی کار میکنم.
    هر وقت طبل با ارگ میاد وسط آهنگ رو خراب میکنه.
    چون امکانات کنسرت به شدت ضعیفه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

اجرای عاشقانه‌هایی برای ایران در روزهای آخر اسفند

راه‌یابی ۲۰ گروه به مرحله نهایی سرود روستایی رضوی

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...