اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2019 02 21 12 37 51 1
مهدیس ابراهیمیان در گفتگو با آوای فردا:

هیچکدام از مسئولین حتی کوچکترین تبریکی به من نگفتند!

 

در حاشیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به سراغ مهدیس ابراهیمیان نوازنده نوجوان کشورمان رفتیم و از وی سوالاتی درباره سابقه هنری اش و شرکت در این جشنواره، پرسیدیم.

-از بیوگرافی خودتون برای مخاطبین بفرمایین.

مهدیس ابراهیمیان هستم ۱۳ ساله، از خراسان رضوی، شهرستان تربت جام. متولد تربت جام هستم و از بدو تولد در همین شهر به همراه پدر، مادر و خواهرکوچکم که پنج ساله است زندگی می کنم.‌ پدرم مهندس محمدحسن ابراهیمیان کارمند مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هستند و علاوه بر اینکه صبح ها به اداره می روند، بعد از ظهرها و دیگر اوقات خودشان را در کارگاه سپری می کنند و سازنده دوتار هستند که تمامی سازهای دوتار من ساخت پدر بزرگوارم هست.
مادرم خانه دار است و خواهر کوچکم به تازگی شروع به فراگیری دوتار نزد خودم نموده است.

-ازچه سالی و چطوری به موسیقی علاقمند شدین؟

من هشت سالم بود و در کلاس دوم ابتدایی مشغول تحصیل بودم و برحسب اتفاق با پدرم درحال گذر از خیابان بودیم که پدرم متوجه تابلوی آموزش دوتارخصوصی شد و نگه داشت و باهم رفتیم پیش استاد غمخوار احمدی که استاد با دیدن من و گرفتن تست پنجه از من، حاضر به آموزش من شد. با تشویق های پی درپی پدرم، آموزش هایی را که می بایست در طول یک هفته بعد تحویل استاد می دادم را یک روزه یا دو روزه تمام می کردم و استادم هم از سرعت یادگیری من متعجب شده بود و هر روز هم با اشتیاق بیشتر به من درس جدیدتری را می داد. در همان سال اول من مقام دوم مسابقات دانش آموزی شهرستان را با وجود گذشت دو ماه از آموزشم کسب کردم و این آغازی بود برای کسب بهترین مقام های نوازندگی ام در سالهای پیش رو.

-سبک شما چیست و چرا این سبک را انتخاب کردین؟

سبک نوازندگی من، سبک استاد فقید نظرمحمد سلیمانی و استاد فقید عبدالله سرور احمدی هست. من با این سبک نوازندگی را آغاز کردم و بعد از آن به فکر افتادم که دیگر سبک ها را هم فرا بگیرم و الان سبک استاد اسفندیار تخمکار را ادامه می دهم و درحقیقت هردوسبک نوازندگی دوتار را فراگرفته ام.
انتخاب سبک نوازندگی من برحسب اتفاق بود اما الان هر دو سبک را می نوازم و الان تنها نوازنده زیر پانزده سالی هستم که یکصد مقام اصیل را می نوازم و تقریباً بیشتر چهاربیتی ها و دوبیتی های جنوب خراسان را می نوازم و مشغول فراگیری بیشتر نزد استاد تخمکار هستم.

-کمی از فعالیت های هنری تان در این سال ها بفرمایین.

من از همون سال اول فراگیری دوتار هرساله مقام های برتر و اول جشنواره هایی که شرکت کرده ام را کسب کرده ام که می توانم به برخی از آنها به شرح ذیل اشاره کنم.
چهارسال متوالی کسب مقام های برتر و اول جشنواره های دانش آموزی، کسب مقام برتر جشنواره حافظان اصالت سال ۹۵، کسب عنوان پدیده موسیقی در اسفندماه سال ۹۶ با رای هیئت داوران جشنواره چهاردهم، کسب مقام برتر کشور در سال ۹۶، کسب مقام اول کشور در سال ۹۷ و هم اکنون نیز بعد از ارسال آثارم به جشنواره بین المللی موسیقی فجر، با رای هیئت انتخاب جشنواره برای اجرا دعوت شدم و در سالن حوزه هنری سوره به اجرا پرداختم.

-از تجربه ی شاگردی استاد غمخواراحمدی و استاد تخمکار توضیح بدهین.

من همه ی موفقیت هایم را مدیون زحمات دو استاد بزرگوارم و پدرعزیزم هستم که در این راه و برای رسیدن به این موفقیت های بزرگ زندگی ام از هیچ تلاشی دریغ نکردن.
من ۳ سال نزد استاد غمخوار احمدی و بعداز آن نزد استاد تخمکار فراگیری ام را ادامه دادم و اکنون نیز به صورت حرفه ای نزد این استاد گرانقدر دوره های چهاربیتی و دوبیتی را پشت سر میگذارم و خدا را شکر که استاد تخمکار نیز که به مرد اخلاق در بین همگان شهرت یافته اند و از استادان بنام و بزرگ موسیقی مقامی هستند با دل و جان برایم زحمت می کشند.

-چطور شد که وارد جشنواره ی موسیقی فجر شدین؟

من خودم خبر نداشتم که یک باره پدرم آمد و گفت مهدیس جان آماده باش که به جشنواره بین المللی راه یافته ای. خیلی خوشحال و متعجب شدم و گفتم چطور؟ گفتند من در آبان ماه ازت نمونه کار فرستادم و هیئت انتخاب جشنواره نیز با بررسی آثار ارسالی تو را برگزیده اند و برای اجرا از جشنواره تماس گرفته اند و دعوت نمودن.
پدرم گفت: هم نمونه کار از تک نوازی تو و هم نمونه کار از اجرایت با مبین درپور ارسال کرده ام و هردو پذیرفته شده است. ایشان با استاد درپور تماس گرفتن و موضوع را در میان گذاشتن و ایشان نیز متعجب شدن، چون نمونه کار را پدرم داده بودن و آنها از ارسال آن به جشنواره ی موسیقی فجر اطلاع نداشتن.

-از مبین درپور وهمکاریتون در جشنواره فجر برامون بفرمایین.

بعداز اینکه در شهریورماه ۹۷ درتک نوازی مقام اول جشنواره موسیقی جوان را کسب کردم و مبین درپور نیز در قسمت آواز مقام اول را کسب کرده بود، با پیشنهاد دبیرجشنواره قرار شد هر دو با هم در مراسم اختتامیه، تک نوازی و آواز داشته باشیم و این نقطه آغاز همکاری وتمرین من با مبین بود تا من بنوازم و مبین بخواند.

-امکانات مناسبی برای فعالیت حرفه ای یک خانم درموسیقی کشورمان وجود دارد؟

نه. من تا کنون هیچ امکانات و حمایتی از جانب هیچ ارگان و یا نهادی ندیده ام. حتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خودمان و یا حتی آموزش و پرورش!
هیچکدام از مسئولین حتی کوچکترین تبریکی به من نگفتند؛ چه برسد به حمایت! حامیانِ من فقط استادان گرانقدر و پدر بزرگوارم بودند و استاد حسینعلی مردان شاهی سرپرست گروه موسیقی فردای جام که ایشان نیز با راهنمایی های ارزشمندشان نقطه آغاز کسب موفقیت هایم بودند و هنوز هم راهگشای بسیاری از مشکلات پیش رویم هستند. دیگرمسئولین حتی حاضر نشدند یک خوش آمدگویی نصب کنند چه برسد به مراسم تجلیل که حتی فکرکردن به آن هم عذابم می دهد و واقعاً از عدم توجه مسئولین شهرم خیلی خیلی گله مندم.

-وضع موسیقی سنتی چطور است؟ امکانات مناسبی دارد؟

-نظر درمورد موسیقی سنتی را بایستی از استادان بزرگ منطقه مان بپرسید اما به نظر منِ نوجوان، نکته اصلی در ادامه راه این بزرگان، حمایت است که متاسفانه در اینجا فقط خانواده ها و استادان گرانقدر هستند که آن را فراهم می کنند و در مسیر تحقق اهداف بالا می کوشند. فقط همین!

-در آخر نظرتان را راجع به جشنواره امسال بفرمایین:

-جشنواره خیلی خوبی بود. بسیار راضی هستم. از پیگیری های جناب استاد مغازه ای که شخصاً از همان ساعات اول حضورمان درتهران پیگیر اسکان، پذیرایی و … بودند؛ و حقیقتاً بسیار زحمت کش و فعال و دوست دار موسیقی نواحی ایران هستند و در این راه شاهد بودم که با جان و دل زحمت می کشیدند، قدردانی می کنم. اما از محل برگزاری جشنواره ( سوره حوزه هنری) راضی نبودم.

تاریخ انتشار : 22 فوریه 2019     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

اجرای عاشقانه‌هایی برای ایران در روزهای آخر اسفند

راه‌یابی ۲۰ گروه به مرحله نهایی سرود روستایی رضوی

پیمان خازنی موسیقی نمایش «مجنون آن لیلی» را روی صحنه می‌برد

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...