اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2019 02 17 14 00 47

هدیه جوانان رتوریك به رهبر میهمان

 

تالار وحدت در غروب اولین روز از هفته جاری، میزبان اركستر رتوریك شد تا با حضور رهبر میهمان قطعاتی از آهنگ سازان جهان و ایران را اجرا كند.

 

به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اركستر رتوریك با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره اولین قطعه­اش را اجرا كرد. دیورتیمنتو در دی ماژور، نخستین قطعه­ای بود كه توسط اركستر رتوریك به رهبری نصیر حیدریان، رهبر میهمان اركستر اجرا شد. این قطعه كه یكی از فرم‌های موسیقی كلاسیك است، ساخته موتسارت، آهنگساز دوره كلاسیک قرن هجدهم اهل زالتسبورگ اتریش، یكی از مهمترین مراكز هنری این كشور است. بنابر گفته بسیاری از اساتید موسیقی كلاسیك، این قطعه یكی از سخت­ترین قطعات برای اجراست. این نكته را حیدریان بعد از پایان این قطعه عنوان داشت و اظهار كرد:« قطعه­ای كه اركستر اجرا كرد، یكی از دشوارترین قطعاتی­ست كه موتسارت نوشته و شما مشاهده كردید كه اركستر این قطعه را به چه زیبایی اجرا كرد. بعد از صحبت‌های كوتاه حیدریان، حضار اعضای اركستر را مورد تشویق قرار دادند.

   یك قعطه از آهنگساز مطرح آمریكایی

دومین قطعه كه توسط اعضای جوان اركستر رتوریك اجرا شد، adagio  اثر ساموئل آزبون باربر، آهنگ ساز مطرح قرن بیستم آمریكایی بود. او اهل وستچستر آمریكاست كه در نیویورك درگذشت. آداجیو قطعه­ای برای اركستر ساز‌های زهی و از اولین كوارتت‌های زهی اوست. او در ژانویه هزار و نهصد و سی و هشت قطعه را برای آرتورو توسكانینی، رهبر اركستر نامدار ایتالیایی فرستاد. توسكانینی پارتیتور را بدون هیچ اظهار نظری پس فرستاد كه موجب دلگیری باربر شد. متعاقباً توسكانینی به واسطه یك دوست به اطلاع باربر رساند كه فكر اجرای قطعه را در سر می‌پروراند و نت‌ها را برگردانده، چرا كه آن را از حفظ شده است. اولین اجرایی توسكانینی به همراه اركستر سمفونیك mbc در پنج نوامبر هزار و نهصد و سی و هشت از رادیو پخش شد.

سومین قطعه،  st. paul’s suite اثری برای اركستر از آهنگساز انگلیسی، گوستاو هولست بود. این قطعه در سال هزار و نهصد و دوازده میلادی تصنیف شد، ولی به دلیل تغییراتی كه بعد‌ها در آن داده شد، تا سال هزار و نهصد و بیست و دوی میلادی منتشر نشد. نام این قطعه از مدرسه دخترانه سینت پل در بریتانیا گرفته شده كه هولست از هزار و نهصد و پنج تا هزار و نهصد و سی و چهار در آنجا مدیر موسیقی بود. هولست این سوئیت را به پاس استودیو آكوستیكی كه مدرسه برایش ساخته بود، تصنیف كرد.

    قطعه­ای در غم دوری از وطن

به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، بعد از تنفس كوتاه، بخش دوم كنسرت اركستر رتوریك با اجرای قطعه variations on a theme by tchaikovsky  اثر آنتون آرنسكی، آهنگ ساز قرن نوزدهم روس آغاز شد. بعد از این قطعه، اركستر cavalleria rusticana intermezzo  روستایی سلحشور، اثر پیترو ماسكانی، آهنگ ساز كلاسیك اپرای اهل ایتالیا را اجرا كرد. ماسكانی این قطعه را در سال هزار و هشتصد و نود تصنیف كرد كه یكی از شور انگیزترین شاهكار‌های تاریخ اپرا به شمار می‌رود.

قطعه پایانی بخش دوم كنسرت اركستر رتوریك به قطعه sinfonietta in a minor اثر شاهین فرهت اختصاص داشت. فرهت می‌گوید این قطعه را حدود ده سال پیش، زمانی كه دور از وطن بود، نوشته است.

   تجلیل استاد از شاگردان و هدیه شاگردان به استاد

بر اساس این گزارش، بعد از پایان قطعه آخر كه با تشویق طولانی حضار همراه بود، نصیر حیدریان ضمن تمجید از اعضا و رهبر اركستر اظهار كرد: این بچه‌ها برای دانه به دانه این نت‌ها از صبح تا شب زحمت كشیدند. من شاهد بودم كه رهبر اركستر (رضا مریوند) چقدر برای اركستر زحمت می‌كشد. بعد از صحبت‌های حیدریان كه رهبر مهمان اركستر بود، رضا مریوند، رهبر اركستر از طرف اعضای اركستر، سردیس حیدریان را به عنوان هدیه، تقدیم او كردند. در پایان، اركستر بخشی از موسیقی سامسون و دلیله، اثر سنسان را به عنوان قطعه بیز اجرا كرد.

گفتنی­است نصیر حیدریان در تهران متولد شد. وی در شش سالگی همزمان با تحصیل به مدرسه موسیقی رفت و آموخته‌هایش را در هنرستان موسیقی، در رشته ساز ترومبون و تئوری موسیقی تكمیل كرد. وی بعد از اخذ دیپلم با اركستر سمفونیك تهران همكاری كرد و سال‌ها بعد، جهت ادامه تحصیل به اتریش رفت و در دانشكده موسیقی و هنر‌های نمایشی وین رشته ساز ترومبون را ادامه داد. وی در دهه نود میلادی در شهر گراتس اتریش در رشته رهبری اركستر ادامه تحصیل می‌دهد.

 

 

تاریخ انتشار : 17 فوریه 2019     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی برگزار شد

گزارش تصویری کنسرت فرزاد فرزین در تهران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...