اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2018 05 06 17 01 57

«ناصر چشم آذر» راهی خانه ابدی شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر در تالار وحدت برگزار شد

آوای فردا- حمیدرضا پیرمحمدی: مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان، صبح روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه و با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و مردم از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد سریر آهنگساز و رئیس هیات مدیره خانه موسیقی به پشت تریبون آمد و گفت: «من از سال 1340 در جریان داوری مسابقات دانش آموزی با مرحوم ناصر چشم آذر آشنا شدم. وی از جمله هنرمندانی بود که از همان ابتدای نوازندگی خود به همه ما نشان داد که آینده بسیار خوبی دارد و زنده یاد چشم آذر در حضور خانواده ای هنرمند رشد کرد و فضای ارزشمندی در کارهای او وجود داشت.»

وی ادامه داد: «او از همان ابتدا در ردیف استعدادهای درخشان موسیقی کشورمان قرار داشت و کارهایش به شکلی بود که ذهن خلاقش همواره بر احساسش غلبه می کرد. او هنرمندی بود که آثارش با عشق همراه بود و نغمه های متفاوتی را هم به مخاطبان تقدیم می کرد.»

سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «درگذشت استاد ناصر چشم آذر اتفاقی ناباورانه است که زبان یارای بیان آن را ندارد. ناصر چشم آذر سراسر شور و انگیزه بود و هر کجا که می رفت این شور و انگیزه را با خود به همراه می برد. من به خوبی یاد دارم که بسیاری از هنرمندان جوان به او نگاه می کردند و از کارهای وی الگو می گرفتند. به اعتقاد من این روزها وقت رفتن ناصر چشم آذر نبود اما چه کنیم که ناصر ناباورانه ما را ترک کرد و به لقای معشوق رسید و همه ما را داغدار کرد. ما یکی از استوانه های خانه موسیقی را از دست دادیم که در همه برنامه ها پیش قدم بود. این ضایعه دردناک را به همسر و دختر عزیزش تسلیت می گویم.»

حمیدرضا حامی خواننده موسیقی پاپ کلاسیک کشورمان نیز لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: «هرکسی در زندگی خود قهرمان هایی دارد که با حضورشان می تواند به فعالیت ادامه دهد. در زندگی من سه قهرمان وجود داشت؛ اول پدرم، دوم بابک بیات و سوم ناصر چشم آذر که با مرگ این سه قهرمانان، دیگر قهرمانی در زندگی ام ندارم. ممنونم از شیرین احمدلو که با عشقش به ناصر چشم آذر بعد از انقلاب؛ بار دیگر او را به ما بازگرداند. شیرین احمدلو طی سال های اخیر با تمام وجود زندگی خود را وقف مرحوم چشم آذر کرد و من کمتر زنی را دیده بودم که این چنین عاشقانه تمام جوانی اش را وقف همسرش کند.»

سپس حامی یک قطعه کوتاه آوازی را به یاد مرحوم ناصر چشم آذر اجرا کرد و پس از آن، بیتا فرهی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن ابراز تاسف از درگذشت ناصر چشم آذر، یک ترانه از بابک صحرایی را برای حاضران قرائت کرد و گفت: «مرگ ناصر چشم آذر واقعا ناگهانی بود و همه ما را متاثر کرد. چشم آذر از دوستان خانوادگی من و معرف من به سینمای ایران و همچنین استاد موسیقی دخترم بود.»

پس از صحبت های بیتا فرهی، رسول ترابی مدیریت شرکت آوای دوران و تهیه کننده کنسرت های ناصر چشم آذر نیز به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «امروز 16 اردیبهشت است و قرار بود ساعت 21:30 امشب کنسرت ناصر چشم آذر در تالار وحدت برگزار شود. خیلی حیف شد که دیگر نمی توانیم این کنسرت را برگزار کنیم. در مسیری که او در کنسرت های اخیرش طی کرد، من و شیرین احمدلو در کنارش بودیم و تلاش کردیم بهترین اتفاقات را شکل دهیم.»

در ادامه این مراسم شاهد احمدلو کارگردان سینما و برادر همسر ناصر چشم آذر نیز به پشت تریبون آمد و گفت: «هروقت با ناصر از مردم صحبت می کردیم، او می گفت «نگو مردم، بگو یاران باران عشق». ناصر رفیق جوانی من بود، ناصر دنیای من بود و من با ملودی های او بود که عاشق سینما شدم. او این مملکت را رها نکرد و در ایران ماند. ناصر چشم آذر فقط شوهر خواهر من نبود بلکه رفیق جانم بود.»

وی ادامه داد: «یک هفته قبل از مرگ ناصر، او به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده بود و بسیار خوشحال بود که دوباره این فرصت را دارد که می تواند با مخاطبان خود دیدار داشته باشد. او مثل همیشه خوش تیپ منزل را به سمت صدا و سیما ترک کرد و ما هم منتظر بودیم تا تصویر او را در تلویزیون ببینیم اما بعد از 40 دقیقه برگشت و وقتی از او پرسیدیم چه شد، گفت «هنگام ورود به صدا و سیما گفتند که ممنوع الورود هستم». به هر حال امیدوارم پرواز ناصر عزیزم آینه ای باشد برای سیاستمداران و مدیرانی که قدرش را ندانستند.»

احمدلو افزود: «چندی پیش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با ناصر قدم می زدیم. او همان روز گفت «شاهد یک روزی هم من در اینجا زیر خاک می روم، فقط اگر سر خاک من آمدید گریه نکنید.» او به ما از کد و رمزی گفت که فقط خودش می دانست. او به ما گفت: «اگر سر خاک من می آیید، بگویید POP! این رمز ناصر چشم آذر بود که می خواهم شما آن را تکرار کنید.»

در ادامه این مراسم پیامی از طرف سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون که ناصر چشم آذر با او همکاری داشته و اکنون به علت سفر در خارج از کشور به سر می برد، خوانده شد و در حالی که قرار بود فریبرز لاچینی سخنران بعدی باشد، به علت مشکل قلبی ای که برای وی پیش آمد این اتفاق رخ نداد.
سپس منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت نیز به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «سلام به ناصر، سلام به اسطوره موسیقی. رفتن او خانواده او را دلتنگ و ملت ما را غم زده کرد. او همیشه هفته ای دو بار به من زنگ می زد. ناصر چشم آذر عاشق هنر بود؛ نمی دانم به خانواده او تسلیت بگویم یا تهنیت به خاطر موج عظیم دلخواه او. روحت شاد ناصر خان، تو تنها نیستی ما هم با تو هستیم.»
در ادامه شیرین احمدلو همسر ناصر چشم آذر با چشمانی اشکبار به پشت تریبون آمد و ضمن تشکر از حضور هنرمندان و مردم در مراسم تشییع پیکر همسرش، گفت: «ناصر تنها عشق من بود. من خیلی مواظب او بودم و سعی کردم قدرش را بدانم. من از همه شما مردم عزیزم ممنونم که همیشه همراه ما بودید و حالا خوشحالم که رعنا دخترم را دارم و می توانم با او حق ناصر را بگیرم.»
اشکان خطیبی بازیگر و خواننده نیز در این مراسم ضمن ابراز تاسف از مرگ ناصر چشم آذر عنوان کرد: «من بر این باورم که ناصر را ما کشتیم، این ما بودیم که با او بی مهری کردیم و آنجایی که باید همراهش می بودیم، کمکی نکردیم. نمی دانم او چه انگیزه عجیبی داشت که همواره این بی مهری ها را تحمل می کرد و حالا من از شما خواهش می کنم با جنس ناصر چشم آذر از او خداحافظی کنیم.» وی پس از صحبت هایش قطعه موسیقایی را خواند و از مخاطبان خواست تا با تکرار این قطعه او را در بدرقه ناصر چشم آذر همراهی کنند.
سید عباس سجادی ترانه سرا و مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران نیز در این برنامه به صحبت پرداخت و گفت: «هفته گذشته زنده یاد ناصر چشم آذر به من هنگام رانندگی زنگ زد و گفت: «می خواهم برایت یک نغمه ترکی بزنم» و من به احترام ایشان در گوشه ای از خیابان ایستادم و ایشان با آکاردئون خود نغمه ترکی را برای من اجرا کرد که بی نهایت زیبا بود.»
وی ادامه داد: «زنده یاد ناصر چشم آذر باران عشق را بارید و با نغمه هایش جاودانه شد. از جانب خودم و تمامی هنرمندان موسیقی درگذشت این هنرمند فقید را تسلیت می گویم. او به راستی در میان مردم جاودانه شد.»
در بخش بعدی این مراسم پیام منوچهر چشم آذر آهنگساز و برادر ناصر چشم آذر برای حاضران به شکل صوتی پخش شد که او در بخشی از آن بیان کرده بود: «من و ناصر در زندگی یک هدف را دنبال کردیم. احساسات ما یک روح در دو بدن بود. هنرمند واقعی در هیچ شرایطی نمی میرد.»
پوری بنایی بازیگر پیشکسوت سینما نیز در این مراسم گفت: «من با ناصر چشم آذر خیلی خاطره های خوبی دارم. ما از آمریکا با هم به ایران برگشتیم و به او گفتم جای تو در ایران است و جوان ها به تو احتیاج دارند. امیدوارم از او و امثال ناصر چشم آذر بیشتر قدردانی کنند. متاسفم که او به صدا و سیما رفته و اجازه حضور در تلویزیون را به او ندادند. ای کاش از ابتدا به صدا و سیما نمی رفت، حیف او بود.»
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: «آن هایی که ناصر را می شناختند به هیجان های او واقف بودند که از سر دوستی و مهر با پیرامون خودش چه می کرد. او جرعه جرعه عشق می فروخت بی هیچ بهایی در مقابلش.»
وی ادامه داد: «همه آن هایی که درباره او سخن گفتند بر «خاطره» تاکید می کردند. انسان ها بی خاطره هیچ چیز برای احساس تعلق ندارند. او آن قدر برای ما خاطره ساخت که هیچ کس نمی تواند تعلق خاطر ما را از بین ببرد. سهم سالیان اخیر او در موسیقی و سینما ماندگار است. آنچه او در سینما ساخت، تجربه گران بهایی بود.»
سپس اعضای گروه موسیقی سون به پشت تریبون آمدند و پس از سخنانی کوتاه درباره ناصر چشم آذر، بخشی کوتاه از قطعه «دوست دارم» این گروه را برای حاضران اجرا کردند که به گفته خودشان قطعه مورد علاقه مرحوم چشم آذر بود.
بیژن بیرنگ کارگردان تلویزیون نیز در این مراسم ضمن ابراز تاسف از درگذشت ناصر چشم آذر، به انتقاد از شرایط فعلی برخی از هنرمندان پرداخت و گفت: «شاید اگر از من خواستند درباره استاد چشم آذر صحبت کنم، به دلیل این است که همشهری و در دوره ای همبازی بودیم. ما در نوجوانی هر دو آکاردئون می نواختیم اما من کجا و او کجا.»
وی افزود: «شاید الان باید بگوییم که حال همه خوب است و اهالی هنر به ویژه هنرمندان موسیقی در این مدت هر کاری که می خواستند انجام داده اند. اما اگر به 40 سال گذشته برگردیم می بینیم چه مسیری طی شده است. یک نوازنده در یک دوره خاص برای اینکه بخواهد سازی را از جایی به جای دیگر منتقل کند باید مانند سلاح از مراجع ذیربط مجوز دریافت می کرد و این نشان دهنده نکته ای است که موسیقی بخش غریب، مظلوم و صدمه دیده در کشور است که ه

نوز هم تکلیف مشخصی ندارد.»

بیرنگ در ادامه بیان کرد: «هنوز یک هنرمند دائم نگران است. برای کلمه ای که امیدوارم پایش را از این مملکت بیرون بگذارد؛ واژه «اجازه کار». حق کار کردن، حقی نیست که بتوانند آن را از انسان بگیرند. بارها تن هنرمندان لرزیده که نکند خانه نشین شوند.»

بیژن بیرنگ در پایان تصریح کرد: «هنرمند متعلق به خودش نیست، هنرمند متعلق به کسانی است که موسیقی و هنر را می شنوند و من یقین دارم رعنای عزیز با استعدادی که در حوزه موسیقی دارد، حق پدرش را بیشتر از خودش خواهد گرفت. به درستی که ناصر چشم آذر انسان خاصی بود و انسان های خاص نیز سرنوشت اینچنین دارند که این گونه در میان قلب و ذهن مردم باقی می مانند.»

پس از صحبت های بیژن بیرنگ، پیکر زنده یاد ناصر چشم آذر پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

هوشنگ کامکار، بیژن کامکار، حمید حامی، فریدون آسرایی، رضا بنفشه خواه، همایون اسعدیان، ایرج حسابی، ستار اورکی، محمدرضا عقیلی، پوری بنایی، غلامحسین شاه علی، محمد ساربان، سعید داخ، محمد سریر، فرهاد هراتی، بیتا فرهی، بابک چمن آرا، علی ثابت نیا، شهرام صارمی، همایون نصیری، رسول ترابی، بابک صحرایی، مهراج محمدی، حمیدرضا نوربخش، سامان احتشامی، خشایار اعتمادی، حسن رضایی، منوچهر اسماعیلی، بیژن بیرنگ، محمد فرشته نژاد، حبیب اسماعیلی، باربد بیات، میلاد فرهودی، نیوشا بریمانی، کیان مقدم، محمدرضا عیوضی، باربد بابایی، محمدرضا رهنما، شاهد احمدلو، گروه سون، یلدا صمدی، فریبرز لاچینی، حسین علیشاپور، امیر عظیمی، همایون رحمانیان، تورج شعبانخانی، مجید انتظامی، مهدی یغمایی، اشوان خدابنده لو، مهدی ماهانی، هادی جداری، قاسم افشار، کامران رسول زاده، سجاد عزیزی آرام، فریدون شهبازیان و… از جمله هنرمندانی بودند که این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است؛ مراسم یادبود زنده یاد ناصر چشم آذر ساعت 17 الی 18:30 روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم تهران برگزار می شود.

در ادامه عکس های این مراسم را از نگاه دوربین «فاطمه ابراهیمی» مشاهده می کنید.

منبع: اختصاصی آوای فردا

 

 

تاریخ انتشار : 6 می 2018     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

گزارش تصویری کنسرت معین زندی در تهران

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی برگزار شد

گزارش تصویری کنسرت فرزاد فرزین در تهران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...