بررسى تحليلى روند بليت فروشى کنسرت ها و سولد اوت های ناگهانی
آواى پاپ_محمد حسين عسگرى نيا:در حالى كه موسيقى پاپ و سنتى در ايران روزگار ويژه اى را پشت سر مى گذارد؛ روزگارى كه بزرگان موسيقى پاپ در ايران را چشم انتظار اتفاقى تازه و جديد در اين عرصه نگه داشته، تا شايد اين عرصه از يكنواختى و كليشه اى شدن دور شود و روند مثبت خود را دوباره از سر گيرد.
اين روزها واژه اى که بيش از پيش توجه علاقمندان و اهالى موسيقى را به خود جلب می کند؛ سولد اوت است.
واژه اى كه در بين طرفداران موسيقى آن چنان اهميت ويژه اى پيدا كرده است كه گاهى مايه مباهات و فخرفروشى بين هواداران دو خواننده مختلف شده است.
اين اتفاق همانند دو روى يك سكه در جامعه هنرى نمود پيدا كرده است؛ كه يك روى آن باعث افتخار و دلگرمى اهالى هنر و موسيقى است و روى ديگر آن هر لحظه تلنگرى به پيكره ماركت موسيقى داخلى وارد مى كند.
روى خوش سكه براى اهالى خوش بين هنر اين خواهد بود كه جامعه امروز به حدى از اعتلاى بالا در زمينه موسيقى برخوردار شده است كه علاوه بر تهيه نسخه اصلى آثار هنرمندان، شركت در كنسرت را به عنوان راهى براى حمايت از خواننده محبوب خود برگزيده اند و با شور و شوق فراوان در سالن هاى كنسرت حاضر مى شوند.
و اما روى ناخوش سكه كه كمى از شيرينى اين اتفاق كم مى كند، اعلام زمان هاى عجيب و شوك آور در مورد زمان شروع تا سولد اوت در بليت فروشى است؛ زمان هايى كه بدون شك نظر كارشناسانه اهل فن را می طلبد؛ و در بعضى موارد آنقدر ظريف بين مرز حقيقت و خيال جا به جا می شود كه به نوعى جنگ روانى يا مانور تبليغاتى تبديل شده است.
البته ناگفته نماند كه واژه ى سولد اوت با ماركت داخلى موسيقى در ايران بيگانه نيست و در كارنامه اكثر خواننده هاى مطرح موسيقى پاپ به چشم مى خورد، ولى آن چيزى كه كمى در روزهاى اخير باعث ديده شدن بيشتر اين كلمه شده، كاربرد آن براى هنرمندانى با سابقه اجراى كم يا تازه وارد در اين عرصه است؛ هنرمندانى كه شايد تا چند ماه پيش كارنامه كارى خود را در چند تك آهنگ خلاصه مى ديدند ولى با دريافت مجوزهاى لازم براى اجرا به يك باره راه صد ساله را در يك شب طى كردند و خود را در رقابت با خوانندگان مطرح عرصه ى پاپ ديدند؛ رقابتى كه اگر با احساس مسئوليت و اتخاذ سياست هاى درست كارى همراه باشد مى تواند نويد دهنده ظهور چند سوپر استار در آسمان موسيقى ايران باشد.
شايد نكته اى كه اكثرا به حاشيه رانده مى شود و آنچنان به چشم نمى آيد، امضاى قرارداد اين هنرمندان با مدير برنامه هايى با پيشينه موفق است؛ قراردادى كه در بازار ماركتينگ براى هر دوطرف مفيد خواهد بود و تاثير به سزايى در آينده كارى هنرمند خواهد گذاشت؛ تاثيرى كه هنرمندان را از آزمون و خطا در امر تبليغات و برند سازى دور نگه داشته و براى مديران به منزله نيرويى تازه و محرك براى دور شدن از يكنواختى تلقى مى شود؛ محركى كه دست مديران را براى رقابت، جاه طلبى و مانور باز تر مى كند.
هر آن چه كه در اين بين اتفاق مى افتد حداقل باعث زنده نگه داشتن كور سوى اميدى در دل اهالى هنر خواهد بود كه در كنار تمامى اين اتفاقات شاهد آشتى مردم با سالن هاى كنسرت هستند.
حال بايد منتظر بود و ديد كه اين اتفاقات ويژه براى خوانندگان اتفاقى گذراست و همانند اوج، سقوطى پر سرعت خواهد داشت يا تبديل به پيش زمينه اى براى موفقيت و پيشرفت خواهد شد؛ انتخابى كه به مرور توسط علاقه مندان به عرصه موسيقى مشخص خواهد شد و اين حباب دير يا زود با ماندگارى يا محو شدن خواننده از بين خواهد رفت.
منبع:اختصاصى آواى پاپ
دیدگاهتان را بنویسید