اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2017 05 17 22 22 37 1

محمد زرنوش تنها نوازنده كلارينت سل ايران

مصاحبه با سرپرست و نوازنده کلارینت مینور بند و گروه اركستر محسن يگانه

آواي پاپ _ نسيم احمدي : محمد زرنوش (آهنگساز و تنظيم كننده ) تنها نوازنده كلارينت سل در ايران و سرپرست و نوازنده گروه مينور است كه سال گذشته رايزني هاي موفقي را با نوازندگان تركيه به ثمر رساند . همچنين در گروه اركستر محسن يگانه بعنوان نوازنده ساكسفون و كلارينت سل فعاليت مي كند.

او در جشنواره دفاع مقدس سال ٩٢ سه قطعه ارائه كرد كه تنظيم و آهنگسازي آن را خود به ثمر رسانده بود . اين سه قطعه به ترتيب مقام اول ، دوم و سوم را از نگاه هيئت داوران ، علي بكان – برديا كيارس – سيد علي تفرشي، كسب كردند.

همچنين به تازگي قطعه بي كلام “فراموش كن” كه تنها دربردارنده دو ساز گيتار و كلارينت است را منتشر كرده است .

موفقيت ها و دانش موسيقيايي اش سبب شد كه با او به گفت و گو بنشينيم :

در ابتداي گفت و گو بهتر است مخاطبان رسانه آواي پاپ بيشتر با شما آشنا شوند ، از چند سالگي موسيقي را فراگرفتيد و شروع به كار كرديد؟

از هشت سالگي با ساز گيتار موسيقي را شروع كردم و پس از آن پيانو را بصورت حرفه اي در محضر استادان برجسته اي فرا گرفتم . به واسطه علاقه و فعاليتي كه در زمينه آهنگسازي داشتم سازهاي ديگر مانند تار، سه تار، ويولن و … را نيز آموختم اما در نهايت كلارينت سل را بعنوان ساز اصلي خود انتخاب كردم.

درباره گروه مينور و نحوه شكل گيري آن بگوييد.

گروه مينور را نزديك به 5 سال پيش به همراه مهدي فراهاني ، يكي از دوستانم ، تشكيل داديم و براي اولين موسيقي اَرابسك ، موسيقي پاپيولار تركيه ، را بصورت اينسترومنتال در ايران اجرا كرديم . سعي كرديم آلبوم موسيقي مان را با نوازنده هاي بنام تركيه تهيه كنيم و آهنگسازي هاي آن را انجام دهيم . حدود 3 الي 4 قطعه منتشر كرديم و منتظر يك زمان مناسب براي انتشار ديگر قطعات هستيم.

همچنين در ادامه خاطر نشان كرد كه بعد از ماه رمضان تور كنسرت هاي مينور بند آغاز و باقي قطعات را منتشر خواهند كرد. اين كنسرت ها ابتدا از تهران شروع مي شود و بعد در شهرهاي ترك زبان كه ارتباط خوبي با موسيقي ترك برقرار مي كنند به اجراي برنامه مي پردازيم.
سال پيش خبري در روزنامه هاي بنام كشور منتشر شد مبني بر همكاري گروه مينور با نوازندگان تركيه ، اين همكاري چگونه شكل گرفت و حال در چه مرحله اي است ؟

من و آقاي فراهاني به دليل اينكه مدتي در تركيه زندگي كرديم و موسيقي آموختيم ، ارتباطات خوبي با نوازندگان ترك داريم و آن خبري كه منتشر شده بود مبني بر همكاري با نوازندگان مطرح تركيه در آلبوم موسيقي مان بود . بنا بود كه بعد از انتشار آن خبر تور كنسرت هايمان برگزار شود و من و آقاي فراهاني تنها نوازندگان ايراني بند و اعضاي ديگر نوازندگان مطرح تركيه باشند اما متاسفانه به مشكل مجوز براي همكاري با نوازندگان تركيه در ايران برخورديم و اين كار را به تعويق انداختيم.
در ايران شايد خيلي از آهنگسازها ارتباط ضعيفي داشته باشند و يا برقراري ارتباط با نوازنده هاي خارجي براي آنها مقدور نباشد .

اولين موزيك ويديو گروه مينور بنام “افسوس” با مضموني خاص منتشر شد ، براي ساخت اين قطعه همچين مضموني در ذهنتان بود و در نهايت شكل گرفت يا اينكه خلاقيت كارگردان اين اثر بود؟

خلافيت كارگردان اثر بود . حسن موسيقي بي كلام اين است كه اجازه مي دهد شنونده در هر شرايطي كه هست به آن فكر كند و با آن ارتباط برقرار كند . به تصوير كشيدن آن داستان صرفا جهت اين نيست كه آن موسيقي حتما براي آن مضمون نوشته شده است.

در اين مدت در خصوص اخذ مجوز براي به ثمر رساندن قطعات دچار مشكل شديد؟

براي قطعات بي كلام خير ولي چندين بار تصميم به همكاري با خوانندگان مرد تركيه گرفتيم كه به ما اجازه ندادند و اين مسئله ما را دلسرد مي كند كه چرا به ما مجوز همكاري با آنها را نمي دهند .
مشكل اصلي شان با خوانندگان زبان تركي استانبولي ست . موسيقي كه ما مي پسنديم موسيقي ارابسك است و در ايران ميليون ها طرفدار دارد ، اما با اين وجود اجازه فعاليت را به ما نمي دهند و اگر هم بگذارند با خيلي از محدوديت ها و شرايط سخت اين اتفاق مي افتد.
در يك مصاحبه گفتيد كه بر اين باوريد كه با سبك موسيقي مي توانيد سليقه مردم را از شنيدن موسيقي هاي سرگرم كننده به موسيقي هاي علمي و احساسي تغيير دهيد ، يعني موسيقي هاي ديگر اين قابليت را ندارند؟

منظور من نيست كه موسيقي من اين قابليت را دارد ولي موسيقي ديگران اين قابليت را دارا نيست بلكه اين است كه مردم بايد نگاه علمي تري به موسيقي داشته باشند تا يك نگاه سطحي و احساسي در همان لحظه . بعنوان مثال اگر به قطعاتي كه خارج از ايران هيت و مگاهيت مي شود توجه كنيم ، متوجه مي شويم كه آنها از نظر علمي و تخصص موسيقيايي خيلي سطح بالاتري را نسبت به قطعات هيت و مگاهيت داخل ايران دارا هستند.

شما علاوه بر آهنگسازي و تنظيم ، ترانه هم مي نويسيد از چه زماني شروع به نوشتن ترانه كرديد؟ اين نوشتن يك كار احساسي ست يا اصول آن را آموختيد؟

يك كار احساسي ست اما هميشه تاكيد كرده ام بحث ترانه بسيار تخصصي است و اگر من جايي آن را مطرح نمودم هميشه از دوستان ترانه سرا عذرخواهي كرده ام و بيشتر سعي مي كنم بگويم كه دلنوشته من هستند تا ترانه . اما اين نوشتن را از همان سال هاي ابتدايي كه نواختن پيانو را شروع كردم ، انجام مي دادم ولي هميشه ترس از ارائه آنها داشتم و اگر در آينده شاهد فعاليت من در اين زمينه بود بدانيد كه به دليل استقبال دوستان بوده است.
شما داراي صداي خوبي هستيد ، هيچوقت مايل نبوديد در اين زمينه فعاليت كنيد ؟

قصد فعاليت در اين زمينه را دارم چون واكنش مردم نسبت به قطعاتي كه خوانده ام مثبت بوده است . امكان انجام اين كار بصورت جدي و خيلي متفاوت تر از قطعاتي كه تا الان منتشر شده است ، وجود دارد .
چون ارزشي كه من براي زير ساخت هاي موسيقي قائلم شايد خيلي ها قائل نباشند ، بعنوان مثال من يك قطعه اي را آماده كرده ام كه تمام سازهاي آن زنده هستند و از هيچ سمپلي در آن استفاده نشده است و نام نوازندگاني كه براي اين قطعه با آنها همكاري كرده ام شايد به اندازه تمام نوازندگان آلبوم يك خواننده مشهور باشد ، من اينگونه براي موسيقي ارزش قائلم.

همچنين اضافه كرد كه نوازندگان سازهاي زهي آن تركيه اي هستند.
همكاري با محسن يگانه چطور شكل گرفت؟

براي همكاري تهيه كننده شان با من تماس گرفتند و از زماني كه اعضاي گروهشان را عوض كردند من از اولين جلسه تمرينات گروه حضور داشتم.

كار كردن با او لذت بخش است ؟

بله خدا رو شكر در ايران جز خواننده هايي است كه فعاليت خوبي دارد و كارش را بلد است و دليل اينكه در اين يك سال با رضايت با او همكاري كرده ام اين است كه درك بالايي از موسيقي دارد و من براي كارش ارزش قائلم و اين باعث شده پيشنهاد هاي خواننده ها مطرح داخل و خارج ايران را نپذيرم و ترجيح دهم با محسن يگانه فعاليت كنم.

طرفداران يگانه از هيجان فوق العاده اي برخوردارند و به خوبي اين هيجان را به روي استيج منتقل مي كنند ، اولين باري كه به روي صحنه رفتيد چه احساسي داشتيد؟

براي من خيلي عجيب نبود چون من نزديك به 4، 5 سال در تركيه با خيلي از هنرمندان به روي استيج رفتم و استيج براي من تجربه جديدي نبود اما اينكه حضار تقريبا نزديك به 20 قطعه را با او همخواني ميكنند واقعا كليد موفقيت براي يك خواننده است . من احساس مي كنم خواننده هاي مطرحي كه در حال حاضر فعاليت ميكنن اگر 20 قطعه را اجرا كنند اگر حضار طرفدار دو آتيشه شان هم باشند شايد 10 قطعه را با آن خواننده همخواني كنند ولي ما در شهرها و شهرستان هايي كه شايد خيلي ها حتي نامش را نشنيده باشند به اجرا پرداختيم ، به جرئت مي توانم بگويم از 20 قطعه 18 قطعه را همه سالن با محسن همخواني مي كنند و واقعا موفقيت يك خواننده اينطور مشخص مي شود.

از ميان قطعاتي كه كلارينت و ساكسفون را مي نوازيد كداميك بازتاب بهتري بين حضار دارد و براي شما دلنشين تر است ؟

قاعدتا “آخه دل من” كه كلارينت آغازي دارد و محسن من را در نوازندگي ابتداي آن آزاد گذاشته ، واقعا براي من لذت بخش است . من هر وقت كه لايو مي گذارم يا دايركت هايي كه براي من در اينستاگرام مي فرستند ، همه پيگير “آخه دل من ” هستند . ولي من همه قطعات را با احساس و عشق مي نوازم و براي من فرقي نمي كند كه چه قطعه اي باشد اما خب بيشتر به آن علاقه دارم.
بزرگترين آرزوي شما براي جامعه موسيقي ايران چيست ؟

مردم حرفه اي تر و با دانش بيشتري به موسيقي نگاه كنند و آن را بشنوند نه صرفا نگاهي گذرا و در آن واحد.

حرف آخر ؟

به تمامي مخاطبان رسانه آواي پاپ سلام ميكنم .
اميدوارم همه هنرمندان جايگاه خوبي داشته باشند و آنهايي كه واقعا كارشان خوب است به جايگاهي كه دوست دارند برسند . در ايران خيلي از هنرمندان مشكل مالي دارند و شرايط زندگي سختي را دارا هستند ، اميدوارم هيچ هنرمندي زندگي سختي نداشته باشد و ارزش هنر و هنرمند را همه جا بدانند . دلخوري كه دارم اين است كه مردم اسم خيلي از سازها را نمي دانند چون من تنها نوازنده كلارينت سل ايران هستم و براي اين كار و كوك كلارينت خيلي تلاش كردم و زحمت كشيدم ، آن را در تركيه آموزش ديدم چون در ايران نه سازش و نوازنده اش هست ولي مردم اصلا اسم اين ساز را نمي دانند و باز تمام اين ها برمي گردد به اينكه مردم بايد علمي به موسيقي نگاه كنند و وقتي من يا هر نوازنده ديگري ساز مي نوازد حداقل اسم آنرا بدانند.

با تشكر از محمد زرنوش كه وقت خود را به مصاحبه با رسانه آواي پاپ اختصاص داد ، با آرزوي موفقيت هاي روز افزون براي نوازنده موفق كلارينت سل ايران .

منبع : اختصاصي آواي پاپ

  • برچسب ها
تاریخ انتشار : 27 می 2017     /     چاپ این صفحه
نظرات

3 پاسخ به “محمد زرنوش تنها نوازنده كلارينت سل ايران”

  1. hasan گفت:

    alyyyyyyy bodesh

  2. مصطفی گفت:

    اقای زرنوش اموزش ندارن

  3. انوری گفت:

    بنده ی خدا چقدر خودخواهی؛توی هر جمله یک بند تکراری داری با این عنوان:من تنها نوازنده ی کلارینت سل در ایران هستم.خسته نباشی ننه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

” شب نغمه‌های اذان ایرانی ” روی صحنه می‌رود

گزارش تصویری کنسرت آرش و مسیح در تهران

پیمان ملکی خواننده تیتراژ پایانی ” به خانه برمی‌گردیم ” شد

گزارش تصویری کنسرت حامیم در تهران

روزبه بمانی در تهران به روی صحنه رفت

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

اجرای عاشقانه‌هایی برای ایران در روزهای آخر اسفند

راه‌یابی ۲۰ گروه به مرحله نهایی سرود روستایی رضوی

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...