اخبار هنرمندان موسیقی
photo12334936215 علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم
photo12320844521 کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد
عمران درویش با نام «عشق ناباور» «عشق ناباور» یکی از جدیدترین آلبوم های موسیقی ایرانی است که طی روزهای پیش رو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود
photo12164754610 «آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد
photo12165107376 نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد
photo12153639625 علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است
photo12152054861 اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد
12 دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود
photo12005069717 گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم
photo12120784580 سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا
photo12097415662 علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند
photo12097147238 1 برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا
photo12096950678 «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد
18 «هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد
photo 28 2024 06 19 01 47 08 گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران


آخرین آلبوم ها
3318255

هدیه اهالی موسیقی در اولین سالگرد درگذشت هوشنگ ابتهاج

آوای فردا: همزمان با نخستین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج ۲ قطعه موسیقی در قالب ۲ نماهنگ و یک دکلمه اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به نقل از روابط عمومی پروژه، به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) ۲ قطعه موسیقی در قالب ۲ نماهنگ و یک دکلمه در خانه ارغوان اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«پاییز» براساس یکی از غزل های کتاب «سیاه مشق» به آهنگسازی پویان نظیفی و «شبگیر» بر اساس یکی از غزل های کتاب «تاسیان» به آهنگسازی و تنظیم مصطفی خطیب عنوان ۲ اثری هستند که به طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی مغازه ای از پژوهشگران موسیقی کشورمان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته اند.

علی مغازه ای درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: کاوه کلهرنیا نوازنده‌ عود، محمد اطهری نوازنده کمانچه، فرشید شکری نوازنده تمبک، بندیر و دف، ایمان خاکساری نوازنده سنتور، محمود صالحی خواننده، پویان‌ نظیفی نوازنده تار و بم‌تار آهنگساز تصنیف «پاییز» و مصطفی خطیب نوازنده تار و بم‌تار و آهنگساز قطعه «شبگیر» را تشکیل می دهند.

وی در ارتباط با ویژگی‌ها و چگونگی ساخت و تولید این قطعات گفت: سال گذشته ۲ دوست هنرمندم که متاثر از درگذشت سایه بودند، هر یک جداگانه از عزم خود برای ساختن یک تصنیف روی اشعار سایه با من صحبت کردند. بعد از گپ و گفتی جدی و با تشویق و اصرار من هر دوی این دوستان ساخت و تکمیل و تنظیم کارشان را با جدیت آغاز کردند. پس از اینکه اجرای اولیه ۲ قطعه را از این ۲ دوست عزیزم شنیدم، طرح و ایده‌ای در ذهنم به گردش درآمد. ایده بر این اساس بود که خوب است این ۲ تصنیف یا ۲ قطعه را به مناسبت اولین شب سالگرد سایه اجرا کنیم و این کار را به یک رسم و آیین سالانه بدل کنیم. یعنی بتوانیم هر سال چنین کارهایی را تولید و در کنار مزار سایه یا در نقطه‌ای دیگر به شکل اجراهای زنده به علاقه مندان ارایه کنیم. این گونه شد که با همکاری و همفکری، گروه را تشکیل دادیم. قطعات با دقت توسط آهنگسازان تنظیم شدند و تمرین‌های فشرده و همدلانه و عاشقانه‌ بچه‌های گروه آغاز شد.

این پژوهشگر موسیقی ایرانی ادامه داد: اوایل خرداد بود که با یلدا ابتهاج فرزند مرحوم هوشنگ ابتهاج در ارتباط با چگونگی برگزاری مراسم سالگرد صحبت می‌کردیم، من این طرح را به عنوان یک‌ حرکت هنری و فرهنگی جدی با او در میان گذاشتم و یلدا هم که همیشه شیفته کارهای هنری و به‌ویژه انجام کارهای موسیقی توسط جوانان است، از این‌ طرح و ایده بسیار استقبال کرد. همان اوایل ورودش به ایران در منزل من قراری با دوستان گذاشتیم تا چارچوب اصلی آثار را به اتفاق بشنویم و ببینیم. در همان جلسه او هم از کارها و هم از اصل ایده کاملاً راضی بود طوری که رفته‌رفته گویی خودش هم عضوی از گروه شد. یک‌روز در جاده و در مسیر بازگشت از یک سفر بودیم، بعد از تماسی که با دوستان گروه برای پی‌گیری و اطلاع از پیشرفت تمرین‌ها داشتم، به من گفت که دیدن این شور و شوق تمرین در بچه‌ها من را به یاد دوران فعالیت گروه‌های شیدا و عارف و دوران چاووش می‌اندازد و من هم فوراً برای دلگرم کردن گروه همین حرف را در حین تمرین به بچه‌ها منعکس کردم.

وی ضمن ارائه توضیحانی درباره اجرا و تولید این ۲ نماهنگ که با حمایت یک مجموعه صنعتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، گفت: باورمان این است که اجرا و ضبط این ۲ اثر آن هم با این‌ کیفیت یک اتفاق مهم تاریخی است چرا که

خانه‌ای که بیشتر بزرگان موسیقی و ادبیات ایران و فرهنگ و تاریخ ایران در آن آمد و شد داشتند، به مدت چهار دهه هیچ اثری از آن لحظات و دقایق و احوالات را به خود ندیده بود و امروز این گروه موسیقی و این جمع توانست بار دیگر طنین‌انداز موسیقی و شعر و ادبیات در خانه ارغوان سایه شوند. حالتی که یادآور عشق و شور و شوق هنرمندان برجسته موسیقی ایران در آن دوره بود.

مغازه ای در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این ۲ قطعه را همراه با چند تصنیف و قطعه دیگر روی اشعار استاد ابتهاج در شکل آلبوم تولید و منتشر کنیم و ‌مهمتر اینکه آرزومندم فعالیت این گروه بتواند با نام گروه موسیقی «سایه» ادامه داشته باشد و این هنرمندان‌ بتوانند در کنار هم با در نظر داشتن احوال و نیاز جامعه در سطح حرفه‌ای و با رعایت استانداردها و کیفیت مطلوب زیبایی‌شناسانه موسیقی ایرانی به تولید آثار بیشتری بپردازند. همچنین امیدواریم بتوانیم این حرکت را در سال‌های آینده به یک برنامه‌ فرهنگی- هنری ثابت سالانه تبدیل کنیم تا هر ساله کارهایی از این دست توسط هنرمندان سرتاسر ایران با کیفیت بالا تولید و ارایه شوند چرا که جای خالی چنین برنامه‌هایی در سطح ملی بسیار نمایان است و آشکارا می‌بینیم تولید کارهای هنری مستقل روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و تراز تولید آثار موسیقی بسیار پایین آمده است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: نکته بسیار پراهمیتی که لازم است گفته شود، یاری و ‌حضور ارزشمند و معنادار یلدا ابتهاج در کنارمان بود. بی‌شک بچه‌های گروه پس از حضور او در برخی جلسات تمرین با انرژی بیشتر و دلگرمی افزون‌تری کار را ادامه دادند و شک ندارم که اگر او در کنار این جمع نبود این کارها با این کیفیت و در این مدت کوتاه به سرانجام نمی‌رسید. در بخش تولید ویدیوهای این اجراها در کنار من، هنرمندانی چون عباس حسین‌زاده به همراه تیم خود فیلمبرداری قطعات و رضا فرهادی صدابرداری زنده و ‌میکس و مسترینگ کارها را برعهده داشتند که کیفیت کارشان محصول سال‌ها رفاقت و نگاه فرهنگی و هنری عمیقشان است و من همیشه قدردانشان هستم.

تاریخ انتشار : 22 شهریور 1402     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم

کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...