اخبار هنرمندان موسیقی
photo12334936215 علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم
photo12320844521 کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد
عمران درویش با نام «عشق ناباور» «عشق ناباور» یکی از جدیدترین آلبوم های موسیقی ایرانی است که طی روزهای پیش رو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود
photo12164754610 «آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد
photo12165107376 نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد
photo12153639625 علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است
photo12152054861 اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد
12 دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود
photo12005069717 گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم
photo12120784580 سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا
photo12097415662 علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند
photo12097147238 1 برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا
photo12096950678 «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد
18 «هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد
photo 28 2024 06 19 01 47 08 گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران


آخرین آلبوم ها
khahi majid 111126 of 22 1024x683 1
در سومین شب بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر

بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق بررسی شد

آوای فردا: در بخش پژوهشی  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  در یکشنبه  ۳۰ بهمن‌ماه  «آبتین جاوید» بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق (چالش‌ها در تعارف کتگوری‌های هنری و خودگم‌کردگی) را بررسی کرد.

به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در سومین شب بخش پژوهش  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر رضا مهدوی  (مجری و کارشناس) رادیو گفتگو میزبان «آبتین  جاوید » موسیقی پژوه بود.

در این نشست، آبتین  جاوید (موسیقی‌پژوه) در سخنانی به تشریح «بن‌پایه‌ها و  پایانه‌ها در موسیقی شرق»  پرداخت و  توضیح داد:  بارها دیده شده و یا  همه تجربه کرده‌اند که  نه فقط اهل فن بلکه افراد معمولی که موسیقی گوش می‌دهند  و  مخاطب موسیقی  هستند، نمی‌دانند  که آنچه گوش می‌دهند، چه نوع موسیقی است؟ سنتی  است  یا فولک؟ یا تردیشنال و یا  آئینی و کلاسیک است؟  و حتی در این مورد  بارها به این موضوع برخوردیم  که در ایران آنچه در ردیف و دستگاه است را می‌گوییم، موسیقی سنتی! ولی وقتی آن را به بیرون از مرزها می بریم، موسیقی کلاسیک خطابش می‌کنیم؛ بعضی  اوقات  آن‌قدر بر روی آن مانور داده می‌شود که ما را گمراه می‌کند .یعنی ما نمی‌دانیم که موسیقی کلاسیک و سنتی و تردیشنال و یا حتی موسیقی آیینی چه عناصری دارد؟

وی افزود: ما باید بدانیم تعریف کلاسیک چه هست؟ کلاسیک یک تعریفی دارد: «در طی یک دوره زمانی به عنوان بالاترین کیفیت چیزی برجسته در نوع خودش قضاوت شدن است » این یک تعریف کلی هست و یک تعریف دیگری از کلاسیک داریم: « به سبک ساده و شیک که پیرو مد نیست!» «کلاسیک» خود در واژه پیرو مد نیست و با مسایل روز تغییر نمی‌کند و یک  اصالتی را با خود حمل می کند و ماندگاری دارد.  در موسیقی  می گویند موسیقی کلاسیک به طور کلی به موسیقی جهان غرب اشاره و البته جدیدا به موسیقی کلاسیک  شرق هم اشاره می کند، چون می گویند یک چارتی دارد که گاهی به عنوان موسیقی غربی آن را متمایز می‌کنند؛ اما در کل چون شرق هم الان درگیر کلاسیک شده است،  شرق و غرب ندارد این دوره از قرن نهم میلادی در موسیقی کم‌کم  شروع شده و آمده جلو چیزهایی به آن اضافه شده است، حتی با اینکه استراوینسکی سمفونی«آئین بهار» را می نویسد و نیجینسکی بر روی آن تئاتر اجرا می کند و مردم به سمت او تخم مرغ پرتاب می کنند اما باز دوباره از تعاریف کلاسیک خارج نمی‌شود. اینجا یعنی هنرمند وارد بخش نئوکلاسیک  شده است و البته  عناصر کلاسیک از اثرش خارج نمی‌شود؛ این تعاریفی است که در غرب وجود دارد .

این موسیقی پژوه در ادامه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه  آیا مجاز هستیم در گذر زمان تعاریف را برحسب زمانه باز تعریف کنیم؟ گفت:  طبیعتا  بله؛ ما انسانیم و  همانند همه چیزهای پیرامونمان،  ما هم  تغییر می کنیم  و باید پایه ها را بشناسیم که بتوانیم تغییراتی در آن بوجود بیاوریم. هند برای همین موسیقی کلاسیک  بعد از مستعمره شدن دو قرن  تحت تاثیر انگلیس بود اما یک اتفاق جالب در هند افتاد؛ با اینکه موسیقی انگلیس و موسیقی اروپا  موسیقی سمفونیک را از آنها گرفتند اما  مثلا در شمال هند در منطقه راجستان به مکاتب موسیقی و تئاتر  حتی چون همه چیز  در آن دوره درباره فرهنگ و هنر  هند ممنوع  شده بود، موسیقی «گارانا»  بوجود آمد که می‌گویند «گارانا» که همان غار است  یا در مورد شرق هند به آن «بانی » می‌گویند؛ اما بانی این موسیقی کیست؟ هندی‌ها در کنار اینکه این موسیقی را حفظ می‌کردند  این موسیقی را هم حفظ کردند.  دقیقا این همان مسیری است که ما آن را نرفتیم و توسعه اش ندادیم  و حتی جلوی  توسعه آن را گرفتیم .

وی اضافه کرد:  موسیقی ردیف دستگاهی ایران از یک دوره‌ای به بعد دیگر رشد نکرد و گوشه‌ای به  دستگاه‌های آن اضافه نشد اما هندی‌ها اینکار را انجام دادند و  موسیقی ادواری خودشان  را حفظ کردند . آنها ادبیات خود را  که بر این موسیقی ادواری سوار می شد، حفظ کردند  و در کنار آن موسیقی غرب را  هم یاد  گرفتند و سپس  در واژگان  مدرن خودشان  چیزی بنام «سافت کلاسیک» بوجود آوردند. اساتید موسیقی هند علاوه بر اینکه در خانه ها، غارها و زیر زمین‌ها موسیقی خود را حفظ می‌کردند ، اتفاقات بیرونی را نیز رصد می کردند. آنها آگاه شدند و فهمیدند موسیقی کلاسیک  چیست و بعد آن را با موسیقی خودشان تطبیق دادند. از ریتم و خصوصیات سازها گرفته تا توان تکنوازی و توان گروه‌نوازی همه چیز را بررسی کردند و به چهار شاخصه رسیدند و با خود گفتند هر موسیقی که در هند بخواهد به رده کلاسیک برسد،  باید این چهار شاخصه  «پیشینه  مکتوب قابل اتکا»، «شیوه و زبان آموزشی استاندارد در تکنیک ها در راستای  همراهی ملودی و ضرب آهنگ»، «قابلیت اجرای تکنوازی » و  «رپرتوار و شیوه ارائه استاندارد » را دارا باشد؛ در ایران هم می‌توانیم از همین مدل هندی استفاده کنیم  و حتی می‌شود،  یک شاخصه دیگرهم اضافه کرد.

تاریخ انتشار : 4 اسفند 1401     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم

کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...