اخبار هنرمندان موسیقی
photo12334936215 علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم
photo12320844521 کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد
عمران درویش با نام «عشق ناباور» «عشق ناباور» یکی از جدیدترین آلبوم های موسیقی ایرانی است که طی روزهای پیش رو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود
photo12164754610 «آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد
photo12165107376 نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد
photo12153639625 علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است
photo12152054861 اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد
12 دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود
photo12005069717 گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم
photo12120784580 سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا
photo12097415662 علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند
photo12097147238 1 برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا
photo12096950678 «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد
18 «هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد
photo 28 2024 06 19 01 47 08 گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران


آخرین آلبوم ها
3716972

برگزیدگان نخستین جشنواره «هنر زنده است» معرفی شدند

آوای فردا: برگزیدگان نخستین جشنواره «هنر زنده است» در بخش‌های موسیقی، تئاتر، دیجیتال آرت و سینما معرفی شدند.

به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره «هنر زنده است»، بعد از ظهر امروز، پنج‌شنبه، ۲۱ بهمن مراسم اختتامیه جشنواره «هنر زنده است»، با تلاوت آیاتی از قران مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، رضا کیانیان، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره، گفت: زمانی که تصمیم به برگزاری این جشنواره خصوصی گرفتیم، خیلی از افراد به ما گفتند که این اتفاق عملی نیست، اما ما در این راه پافشاری کردیم و خواستیم هر چهار حوزه فیلم، تئاتر، سینما و موسیقی را داشته باشیم که خدا را شکر توانستیم این موضوع را عملی کنیم.

او ادامه داد: انقلاب بخش دیجیتال ما را به داشتن بخشی برای «دیجیتال آرت» سوق داد، چون باید سوار بر اسب این گونه جدید شده و بتازیم. با حوزه دیجیتال، ما ارتباط خود را نیز وسعت بخشیدیم و هدفمان کشف استعدادهای جدید از سراسر کشور بود. ما از حجم آثار خوب و شرکت‌کننده‌ها هیجان‌زده می‌شدیم. فکر اولیه این جشنواره توسط مازیار رضاخانی به بهروز غریب‌پور گفته شد. با فراز و نشیب‌های بسیار اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره که خودشان از مهم‌ترین‌های عرصه خود هستند، شکل گرفت.

ما باید یاد بگیریم که در طوفان‌های سخت به مسیر خود ادامه دهیم

در ادامه برنامه بهروز غریب‌پور، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره به روی صحنه آمد و بعد از تبریک عید مبعث، گفت: قرار بر این بود که اختتامیه را «شب یلدا» برگزار کنیم اما چندین و چند بار جشنواره تا دم مرگ پیش رفت و دوباره برخاست. اما ما لعبتکانی بودیم که جشنواره را اداره می‌کردیم و آفریدگار بزرگوار این سعادت و تقدیر را رقم زد تا در روز عید مبعث اختتامیه را رقم بزنیم. من ایمان دارم که جشنواره «هنر زنده است» برای بسیاری نه فقط یک اسم بلکه یک شعار است. ما باید یاد بگیریم که در طوفان‌های سخت به مسیر خود ادامه دهیم.

او ادامه داد: مازیار رضاخانی و کیانوش غریب‌پور از من خواستند که در راس این کار قرار بگیرم و از آن جایی که من به کم رضایت نمی‌دهم، جشنواره در چهار حوزه گسترش پیدا کرد. فکر می‌کنم آخرین شکل هنری جهان، بخش «دیجیتال آرت» است که در ابتدا سیف‌الله صمدیان دبیری آن را بر عهده داشت که به دلیل عدم هماهنگی زمانی، محمود کلاری این وظیفه را بر عهده گرفت.

غریب‌پور گفت: اسفند ۹۸ با مازیار رضاخانی برای شکل‌گیری این رویداد، صحبت کردم. در آبان ۹۹ اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیران را انتخاب کردیم و در آذر ماه این معرفی انجام و فراخوان منتشر شد. اول دی ماه، علی نصیریان پذیرفت رئیس هیئت داوران باشد و بعد داوران را انتخاب کردیم که هر کدام به مثابه سلطانی در حوزه خود بودند و دعوت ما را با جان و دل پذیرفتند.

او ادامه داد: این جشنواره بودجه‌ای نداشت و حکم هیچ وزیری را برای شروع به کار نداشت. اما نیت ما را همه درک کردند و مشارکت خوبی صورت گرفت. فراخوان بخش «تئاتر »۹ دی و بخش‌های «فیلم» و «موسیقی» ۱۰ دی اعلام شد. سپس راهنمای ثبت‌نام و آپلود فایل اعلام شد.

غریب‌پور گفت: اسامی داوران بخش «دیجیتال آرت» هم ۱۴ دی ماه اعلام شدند، باید بگویم که بخش مستندسازی از جشنواره را در ابتدا، علی تبریزی فرزند کمال تبریزی برعهده داشت، اما به دلیل مشغله کاری او سجاد عسگرپور فرزند محمد مهدی عسگرپور پرچم را از دست علی تبریزی گرفت و راه را ادامه داد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری گفت: نشست خبری در دی ماه انجام شد. دیدار مشاور عالی شهرداری از جشنواره شکل گرفت. بخش خصوصی هم به ما کمک‌های فراوانی کردند تا این رویداد شکل بگیرد. ۲۸ بهمن پوستر جشنواره رونمایی شد و بعد نوبت به اعلام اسامی داوران و جدول نمایش رسید تا ۱۰ اسفند که جشنواره آغاز به کار کرد.

غریب‌پور گفت: ۶۸۰۰۰ نفر از سایت بازیدید کردند و ۲۸۰۰ نفر آثار خودشان را در سایت برای رقابت ثبت کردند. باید از محمد مهدی عسگرپور تشکر کنم که با اینکه دبیری جشنواره جهانی فجر را بر عهده داشت، اما هر شب به جشنواره ما هم می‌آمد و کار می‌کرد. باید بگویم که به دلیل شرایط کرونایی جوایز بخش فیلم را در این سالن و جوایز بخش‌های دیگر را در سالن بلک باکس اهدا خواهیم کرد.

«هنر زنده است» تنها یک اسم نبود

سپس پیام علی نصیریان، رئیس هیئت داوران پخش شد. او در این پیام گفته بود: عده‌ای از دوستان و دوستداران فرهنگ ایران زمین جمع شدند تا در شرایطی که بسیاری از تئاترها کنسرت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به دلیل ویروس کرونا تعطیل شدند، ابتکار بسیار خوبی به خرج دهند و این ابتکار برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان «هنر زنده است» بود البته این تنها یک اسم نیست بلکه یک شعار است.

در بخش دیگری از این پیام، نصیریان عنوان کرده بود: در شرایطی که کرونا بر جهان سلطه پیدا کرده دوستان ما جشنواره آنلاینی برگزار کردند که شامل بخش‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و دیجیتال آرت می‌شود و این اتفاق خوبی است. بهروز غریب‌پور مرد فرهنگی این مملکت است یعنی در تمام امور فرهنگی و هنری از فیلم گرفته تا تئاتر به خصوص نمایش‌های عروسکی و اپراهایی که ساخته فعالیت داشته است. ۲۸۰۰ اثر در این چهار بخش به جشنواره ارسال شدند که این اتفاق عجیبی است و نشان دهنده تعداد زیاد علاقه‌مندان به هنر است که گاهی امکان فعالیت پیدا نمی‌کنند و برگزاری آنلاین کار را برای این افراد راحت‌تر کرده است تا بتوانند فعالیت جدی داشته باشند. این اتفاق برای جوان‌های کشور ما بسیار مفید است در حدی که دختری ۱۲ ساله با یک انیمیشن در جشنواره شرکت کرده است.

در ادامه این پیام آمده بود: دستگاه‌های این کشور که مسئول هستند و در این زمینه می‌توانند کمک کنند مانند شهرداری، دولت وزارت ارشاد و دانشگاه‌ها باید به این جشنواره کمک کنند تا جشنواره بتواند به جوان‌ها کمک کند و آثارشان را به صورت برخط ارائه دهد. این کمک می‌کند تا جوان‌ها در جامعه مشارکت داشته باشند و از این افسردگی و دلمردگی رها شوند. جشنواره کمک می‌کند تا مردم سرگرم شوند و سر ذوق بیایند زیرا انسان نیازمند این مسائل است.

تجربه بسیار خوبی بود

در ادامه پیام ویدیویی پیروز حناچی، شهردار تهران، پخش شد. او درباره برگزاری جشنواره «هنر زنده است»، گفت: جشنواره در شرایطی در ایران برگزار می‌شود که بسیاری از کشورهای دنیا پاندمی ویروس کرونا را تجربه می‌کنند.

به گفته او یکی از تاثیرات شیوع کرونا تاثیرات روانی است که به دلیل فشارهای ناشی از قرنطینه و استرس‌های فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت که بر جوامع بشری گذاشته شده باعث افسردگی‌هایی در بین مردم شده است.

حناچی ادامه داد: همکاران من و هنرمندان تلاش کردند تا قدری روی این تاثیرات منفی با استفاده از هنر، ظرافت، زیبایی و تاثیر گذاری هنر تاثیر بگذارند به همین دلیل جشنواره‌ای در فضای مجازی برقرار شد و تعداد زیادی از جوانان گمنام همین سرزمین در این جشنواره شرکت کردند، این یکی از ویژگی‌های این جشنواره بود که فرصتی برای معرفی جوانانی شد که شاید کسی در بدو امر آن‌ها را نمی‌شناخت.

او با بیان اینکه هیئت داوری حرفه‌ای خصیصه دیگر جشنواره است، ادامه داد: هیئت هرکدام از داوران از بنام‌ترین اشخاص و شخصیت‌های حوزه‌های مختلف هنری بوده‌اند.

او افزود: جشنواره نتایج خوبی هم داشته است، از جمله معرفی نیروهای جوانی که تا امروز فرصت بروز و ظهور نداشتند و از همه مهم‌تر اینکه از فرصت حضور مجازی به شکل حداکثری در این جشنواره استفاده شده بود، چرا که جشنواره در شرایط کرونایی برگزار می‌شد و اکثر فعالیت‌ها، فعالیت حضوری نبود و در فضای مجازی شکل می‌گرفت.

شهردار تهران در پایان گفت: در هر صورت تجربه بسیار خوبی بود و امیدوارم که در این شرایط سخت که مردم شریفمان علاوه بر مشکلات اقتصادی شرایط سختی کرونایی را تحمل می‌کنند، موضوع هنر و زیبایی هنر قدری بر روح لطیف هموطنانمان تاثیر داشته باشد.

این جشنواره جای کسانی بود که عاشق هنر بودند

در بخش دیگر این مراسم، کمال تبریزی، دبیر بخش فیلم و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، گفت: باید بگویم که در بخش فیلم، این جشنواره جای کسانی بود که عاشق هنر بودند و با حضور این اسامی بزرگ در کنار هم در اولین دوره جشنواره، یک دریچه‌ای برای جوانان و آیندگان هنر ایران باز شده تا بدانند جایی در این سرزمین هست که به آن‌ها توجه می‌شود.

او ادامه داد: من در ابتدا تصور نمی‌کردم که این حجم از فیلم و اثر به دست ما برسد و این نشان از علاقه‌مندی ایرانی‌ها به هنر داشت. باید بگویم که این جشنواره در دوران کرونا آغاز شده و اساس آن بر پایه فاصله‌گذاری اجتماعی شکل گرفته است. امیدوارم این جشنواره شمایل خود را حفظ کند و از حضور آنالوگ جلوگیری کرده و به سمت دیجیتال شدن قدم بردارد.

تبریزی گفت: چهار داور بخش فیلم هیچ‌کدام حضور فیزیکی نداشتند چراکه شهرام مکری و پیمان معادی خارج از ایران بودند و نیکی کریمی و رضا میرکریمی هم سر صحنه بودند و توانایی حضور فیزیکی نداشتند. داوران از طریق من با هم در ارتباط بودند اما در کمال تعجب بدون هیچ گفت و گوی مشخصی به صورت عادلانه به آثار امتیاز دادند و هیچ گفت‌وگویی که بتوانند رای هم را عوض کنند شکل نگرفت.

او در پایان گفت: امیدوارم این جشنواره نقطه امید و اتکای جوانانی باشد که با خلاقیت مشغول به کار هستند.

سپس پیام ویدیویی داوران بخش فیلم پخش شد و برگزیدگان معرفی شدند.

برگزیدگان بخش موسیقی

اجرای گروهی (آنسامبل)

– جایزه اصلی بخش اجرای گروهی آنسامبل دو تا شش نفره، دیپلم افتخار و برنده نشان جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به «محمدگِلدی گلدی‌نژاد» (مشهور به اوغلان بخشی)

– برنده دیپلم افتخار بخش اجرای گروهی آنسامبل دو تا شش نفره و مبلغ هفت و نیم میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به امیرحسین رئوفی و حمید فروزان هنرمندان گروه «دوئو تآی»

– برنده دیپلم افتخار بخش اجرای گروهی آنسامبل دو تا شش نفره و مبلغ هفت و نیم میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به تریو «J.S.Bach» به نوازندگی «امیر روزبه»، «امیرحسین عرب‌حنایی» و «دانیال اکبری» و سرپرستی «فرزاد خاوند»

آوازی یک خواننده مرد و یک ساز همراه

– جایزه اصلی بخش اجرای خواننده مرد و یک ساز همراه، دیپلم افتخار و برنده نشان جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون نقدی تعلق می‌گیرد به «اسمعیل یزدانی» خواننده و سرپرست گروه neopolitan

– برنده دیپلم افتخار بخش اجرای خواننده مرد و یک ساز همراه، و مبلغ هفت و نیم میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به «آرش رستگارزاده»

گروه آوازی سه‌نفره بانوان (تریو) به همراهی یک ساز

– برنده جایزه اصلی بخش اجرای تریو آوازی زنان، دیپلم افتخار و برنده نشان جشنواره و ۳۰ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به آنسامبل آوازی دایان به سرپرستی، آهنگسازی و نوازندگی «سیاوش لطفی» و خوانندگی «سمیرا محسنی»، «پگاه عینک‌چی» و «ملینا رمضان»

موسیقی الکترونیک

– جایزه اصلی بخش موسیقی الکترونیک، دیپلم افتخار و برنده نشان جشنواره و سی میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به «امیرحسین اله‌دادی»

– برنده دیپلم افتخار بخش اجرای موسیقی الکترونیک است و مبلغ هفت و نیم میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به «پرهام فزایی»

تاریخ انتشار : 23 اسفند 1399     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم

کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...