اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
350032198765

بررسی دستاوردهای آموزش آنلاین در جشنواره موسیقی جوان

آوای فردا: داوران بخش ساز فلوت چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از دستاوردهای آموزش آنلاین موسیقی در برگزاری این رویداد موسیقایی سخن گفتند.

دو نفر از اعضای هیات داوران بخش موسیقی کلاسیک چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوه بازبینی آثار  شرکت کننده در این رویداد و نقش آموزش آنلاین طی روزهای کرونایی به طرح نکاتی پرداختند.

آذین موحد، از اعضای هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازبینی آثار گفت: با توجه به نگاه جدی و اصولی‌تری که به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، کمک ‌کردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.

تاکید روی قابلیت های مافوق استاندارد

وی در مورد شرکت‌کنندگان گفت: حضور در جشنواره نیازمند این است که فرد قابلیت‌های مافوق استاندارد داشته باشد. فکر می‌کنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. افرادی که تصمیم می‌گیرند در این مسابقه شرکت کنند اشخاصی هستند که به‌دلیل نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند که مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت‌های خاص‌تری دارند که بتوانند در مسابقه شرکت کنند. در ارتباط با ساز فلوت، بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشحالی دارد.

عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان در توصیه به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم امسال مرحله دوم، هم هیجان‌انگیز است و هم با یک سری ابهامات روبه‌رو شویم. تاکنون هیچ‌وقت تجربه چنین مرحله دومی را نداشته‌ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویلن و ویلنسل می‌بایست با پیانو همراهی کنند که این امر به‌راحتی نمی‌تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می‌رود.

موحد با اشاره به اینکه این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار کرد: من از اینکه نتایج بخش زیادی از آموزش‌های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. علیرغم اینکه بخش عمده‌ای از ما معلم‌ها بخصوص در حوزه نوازندگی با نگرانی و عدم اطمینان وارد آموزش آنلاین از طریق پلتفرم‌های مجازی شدیم اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گفت: در این بستر آموزش دادیم ولی لزوماً به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان می‌دهد که ظاهراً آموزش مجازی بخصوص برای افرادی که دوره‌ای را به‌صورت حضوری کار کرده‌اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

انتقاد از رها شدن قطعه های نصفه و نیمه!

مجید سینکی نوازنده و از داوران بخش فلوت درباره آثار مرحله اول گفت: واقعیت این است که انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شرکت کرده بودند و انتخاب از بین آن‌ها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فکر می‌کنم مهم، درک هنری از ماهیت کاری است که انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گاهی حس می‌کنم نوازنده‌ها به محض اینکه می‌بینند قطعه درآمده، آن را رها می‌کنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه‌ای آشنا می‌شویم، درکی از فضای قطعه پیدا می‌کنیم.  البته فکر می‌کنم بسیاری از نوازنده‌ها در گروه الف به این درک نرسیده بودند. به خاطر همین است که می‌گویم قطعه‌ها نصفه نیمه رها شده بودند.

سینکی درباره ملاک بازبینی آثار توسط داوران اظهار کرد: مجموع ویژگی‌هایی که یک نوازنده را می‌سازد؛ نحوه مواجه شرکت‌کنندگان با قطعه و درک‌شان نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مدرس موسیقی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله نخست دارید، تصریح کرد: نکاتی که گفتم را برای مرحله نهایی رعایت کنند. شرکت‌کننده‌هایی که به اینجا می‌آیند اصولاً نخبه‌های جامعه ما هستند. باید درکی نسبت به نخبگی داشته باشیم. صرفاً کار فیزیکی و مکانیکی انجام نمی‌دهیم، بلکه کاری در سطح عالی انجام می‌دهیم. استانداردهای این کار بین‌المللی است و باید در آن سطح کار کنیم.

وی در رابطه با افزایش قیمت ساز فلوت عنوان کرد: ساز فلوت در حال حاضر به خاطر مسائل اقتصادی کمتر در ایران پیدا می‌شود و متأسفانه بسیار گران است.

عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان درباره کلاس‌های آموزشی خود گفت: کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم و چاره‌ دیگری نیست. با تجربه‌ای که به نسبت اوایل کرونا به دست آمده، حتماً کیفیت نیز در آینده بالاتر می‌رود.

تاریخ انتشار : 15 جولای 2020     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

«امیدوار» در سعدآباد رونمایی می شود

سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...