آوای فردا: «ربنا» محمدرضا شجریان یکی از ماندگارترین اثار در ایران به شمار می آید و اغلب در ماه رمضان هنرمندان سعی دارند تا به شیوه های متفاوت این اثر را اجرا کنند.
پس از آن که «پویا سرایی» ربنای شجریان را با سنتور نواخت، این بار نوبت به هنرنمایی «سعید کرمی» نوازنده کلارینت رسید تا کاری دشوار را به انجام رساند و قطعه «ربنا» را با کلارینت اجرا و منتشر نماید.
سعید کرمی در این خصوص بیان داشت: اگر از دیدگاه موسیقی ترک و عرب نگاه کنیم، «ربنا» در مقام «راست» اجرا شده است. اگر بخواهیم از دیدگاه موسیقی ایرانی به «ربنا» نگاه کنیم، این آواز در افشاری و عراقِ افشاری است. به طور کلی «ربنا»یی که استاد شجریان اجرا کرده، مقام «راست» عرب و درموسیقی ایرانی «عراق و افشاری» است که اشارههایی به «عجم» دارد که مقامی در موسیقی ترک و عرب است که بسیار نزدیک به «ماهور» و گام «ماژور» غربی است.
وی ازفزود: «ربنا» به شکل آوازی اجرا شده و خوانندهاش هم تحریرها و تکنیکهای خاصی در آن به کار برده است. این اجرا به گوش مردم ایران آشناست و به همین دلیل خواندنِ دوباره آن کار دشواری است. البته لزومی هم ندارد که خوانندهی دیگری این آواز را بخواند؛ آن هم وقتی که نتواند چیز جدیدی به آن اضافه کند و یا اینکه نتواند اجرای بهتری داشته باشد.
اجرای این اثر روی ساز متفاوت است؛ آن هم روی سازی که ایرانی نیست و صداهای «سُری» و «کُرُن» روی این ساز وجود ندارد. سختترین بخش این کار اجرای تحریرهایی است که استاد شجریان در «ربنا» اجرا کرده است. تقلید کردن تحریرها و تکنیکهای شجریان روی سازِ کلارینت بسیار دشوار است.
استاد شجریان در اجرای آواز «ربنا» نفسگیریِ عجیبی دارد و بیشتر جملهها را یک نفس خوانده است. من هم مجبور بودم که تمام این جملهها را یک نفس اجرا کنم و فقط جاهایی که شجریان نفس گرفته من هم نفس گرفتهام.
اجرای این اثر روی ساز کلاینت بسیار دشوار بود. اینکه خیلی از جملهها را یک نفس اجرا کنی، تکنیکهای اجرا شده را رعایت کنی، فاصلههای «کُرُن» را رعایت کنی کار را دشوار میکند.
دیدگاهتان را بنویسید