از پاپ تا ترنس، ریتمیک و دنس با سیروان خسروى
آواى پاپ _ على نورى:
سیروان خسروى آهنگساز، تنظیم کننده، خواننده پاپ، صدابردار و ناظر ضبط ایرانى است.
وى در سن ١١ سالگى، نزد اوى جونیو به آموزش موسیقى و کیبورد پرداخت.
سیروان در ١۶ سالگى نزد کاوه یغمایى فرزند کوروش یغمایى(پدر راک ایران)، با اصول نوازندگى کیبورد و سبک راک آشنا شد.
لازم به ذکر است که مدتى قبل، کاوه یغمایى نیز جدید ترین آلبوم رسمى خود به نام ” منشور ” را منتشر کرد و در اجراى زنده اش با سیروان خسروى همنوازى کرده و قطعاتى را باهم اجرا کردند.
جالب است بدانید سیروان خسروى در ابتدا بصورت زیرزمینى و به همراه دوستان خود یک گروه تشکیل دادند اما همکارى او با این گروه پس از یک سال به پایان رسید.
مهم ترین عامل در ورود وى به عرصه آهنگسازى، حضور او در مراحل ضبط آلبوم ” مترسک” کاوه یغمایى بوده است.
شاید بتوان سال ١٣٨٠ را سال شروع موفقیت های سیروان خسروى دانست.
وى در این سال توانست مراحل اولین آلبوم رسمى خود به نام ” تو خیال کردى برى ” را شروع کند و پس از اخذ مجوزهاى لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ١٣٨۴ این آلبوم منتشر شد!
آلبومى که شاید فروش چندانى نداشت اما سیروان خسروى توانسته بود سبک مورد علاقه اش را که تحولى در آهنگسازى، تنظیم، اجرا، میکس و مسترینگ بود وارد موسیقى ایران کند.
در سال ١٣٨٨ او آلبوم ” ساعت ٩ ” را منتشر کرد.
آلبومى که در عین ناباورى با استقبال خوب مردم همراه شد و به نوعى سبک سیروان پذیرفته شده بود.
در این آلبوم، قطعه اى به همان نام یعنى ” ساعت ٩ ” قرار داشت که از معروف ترین قطعه هاى انتشار یافته توسط سیروان نیز مى باشد.
آخرین آلبوم وى، چهار سال پیش و در سال ١٣٩١ منتشر شد.
آلبومى به نام ” جاده رویاها ” که سکوى پرتابى براى خسروى بود.
انتخاب شعر هاى متفاوت، نوع آهنگسازى، اجرا و میکس و مسترینگ متفاوت او در این آلبوم بسیار به چشم مى آید.
از قطعه هاى موفق در این آلبوم مى توان به ” نه نرو و دوست دارم ” اشاره کرد.
پس از انتشار آخرین آلبوم خود به پخش تک آهنگ روى آورد.
در طى این سال ها با انتشار تک آهنگ هایى همچون؛ بازم بتاب، دوست دارم زندگى رو، خاطرات تو، کجایى تو، یه روزى میاى، سوژه هات تکراریه و قاب عکس خالى توانسته به خوبى در سبک خود بدرخشد.
خسروى پس از انتشار دو تک آهنگ، خاطرات تو و کجایى تو سکوت اختیار کرد.
این دو تک آهنگ در بازه زمانى کوتاه و پشت سر هم منتشر شد و این درحالى است که در این قطعات مى توان سبکى جدید از سیروان را شنید.
فضاى کاملاً متفاوت و استفاده از اشعار امیر یگانه، گل کرد و پس از انتشار این دو قطعه استقبال بیشترى از سبک این خواننده توسط دوست داران موسیقى صورت گرفت.
و اما یک سال سکوت….
وى به مدت یک سال و بدون انتشار هیچ تک آهنگ جدیدى، علامت سوال بزرگى را در ذهن همگان بوجود آورد.
ناگفته نماند که برگزارى کنسرت هاى موفق در طى این سال را نمى توان نادیده گرفت.
اجرا در شهرهاى مختلف به علاوه تهران و همچنین تمدیدهاى پشت سر هم، نشان از علاقه مندى مردم به سبکش حتى در سکوت موسیقیایى او بود.
از جمله فعالیت هاى وى در این سال؛ برگزارى کنسرت آنپلاگد اکس، انتشار ویدئو کنسرت قطعه ” دوست دارم زندگى رو ” مى باشد.
پس از این سکوت نسبتاً طولانى، سیروان با سبکى جدید دوباره کانون توجهات را به خود جلب کرد.
٩ تیر امسال بود که قطعه ” سوژه هات تکراریه ” در سبک ترنس، ریتمیک و دنس منتشر شد؛سبکى نو در موسیقى ایران.
این قطعه حاصل همکارى مشترک سیروان و امیر یگانه بود که هم در بخش ترانه و هم در ساخت ملودى و موزیک خسروى را همراهى مى کرد.
در این قطعه امیر دانایی به عنوان نوازنده گیتار حضور داشت که نقش چشمگیرى در هرچه بهتر شدن این اثر داشته است.
مى توان اینطور دریافت که یک سال سکوت به معناى وقفه در کار هنرى او نبوده بلکه فرصتى بود تا سبک جدیدى را با تفکر و ایده هاى خود پرورش بدهد.
مهر تأیید این سخن، انتشار قطعه ” قاب عکس خالى ” است.
قطعه اى که دیشب، مورخ ٢٣ شهریورماه ١٣٩۵ منتشر شد.
این روزا یه قاب عکس خالیم / خالیم نمیدونى چه حالیم
این آهنگ همانند تک آهنگ قبلى، در سبک ریتمیک و ترنس ساخته شده است.
زانیار خسروى برادر کوچک تر سیروان، در این موزیک به عنوان ترانه سرا حضور داشته و ملودى نیز ساخته مشترک دو برادر مى باشد.
لازم به ذکر است که نوازندگى گیتار این اثر را علیرضا ثنایى برعهده داشته است.
نظرات درمورد این اثر بُعدهاى مختفلى داشته است!
برخى ها نظرشان این بود که سیروان، درحال تکرار قطعه قبلى بوده، عده اى به طور کل این سبک را قبول ندارند و بعضى دیگر کاملاً با این موزیک ارتباط برقرار کرده و توانسته اند زیبایى هاى ساختارى این موزیک را درک کنند.
به هرحال چیزى که کاملاً مشخص شده، حرکت سیروان در مسیر این رود پر پیچ و خم است.
ایجاد سبکى جدید و تحول، کار بزرگ و سختى است اما خسروى در طى فعالیت هاى هنرى اش ثابت کرده است که سخت بودن به معناى انجام ناپذیر بودن نیست!
منبع: اختصاصى آواى پاپ
Pas chera eshare i be ahange ye rouzi miay k tu sabke hard rock speed bud nkrdid?