اخبار هنرمندان موسیقی
photo12334936215 علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم
photo12320844521 کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد
عمران درویش با نام «عشق ناباور» «عشق ناباور» یکی از جدیدترین آلبوم های موسیقی ایرانی است که طی روزهای پیش رو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود
photo12164754610 «آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد
photo12165107376 نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد
photo12153639625 علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است
photo12152054861 اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد
12 دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود
photo12005069717 گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم
photo12120784580 سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا
photo12097415662 علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند
photo12097147238 1 برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا
photo12096950678 «مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد
18 «هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد
photo 28 2024 06 19 01 47 08 گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران


آخرین آلبوم ها
IMG 20180903 184902 473

ساز قیچک را بهتر بشناسیم

 

قِـیچَک یا غیژک یکی از سازهای زهی_آرشه ای در موسیقی ایران است که مانند کمانچه با آرشه نواخته می‌شود. جنس کاسهٔ طنینی قیچک از چوب گردو یا توت بوده و جنس دسته ی قیچک از همان جنس چوب  بدنه است که به صورت یک تکه با بدنه تراشیده می شود. قیچک دارای ۴ سیم از جنس فلز است که چهارمین سیم، روکش دار و ضخیم تر است.
معمولا در ساخت قیچک از پوست آهو یا گوسفند استفاده می‌شود.

این ساز دارای قدمت بسیار زیادی است و درموسیقی نواحی ایران کاربرد فراوانی داشته و دارد. این ساز از نظر نوازندگی شبیه به ویولن‌سل است،در نوع محلی این ساز از کمانه استفاده می‌شد اما امروزه از آرشه ویلن و در نوع بزرگتر (قیچک باس) از آرشه ویلنسل استفاده می‌شود.

شکم ساز از دو قسمت مجزا از یکدیگر تشکیل یافته. قسمت تحتانی کوچک‌تر و به شکل نیم کره است که بر سطح مقطع جلو پوست کشیده شده و خرک ساز روی پوست قرار دارد. قسمت بالایی بزرگ‌تر، مثل چتری روی قسمت پایینی قرارگرفته و هر دو قسمت توسط سطح منحنی از عقب به هم اتصال یافته‌اند و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت، حفره‌ای تشکیل‌شده است.
سطح جلویی قسمت بالا، جز در ناحیهٔ وسط که زیر گردن ساز قرارگرفته به‌صورت دو شکاف پهن باز است. دسته ساز تقریباً در نصف طول خودروی شکم قرارگرفته و نیمهٔ دیگر در بالا به جعبهٔ گوشی‌ها متصل است. دسته فاقد پرده (دستان) است و تمام فواصل موسیقی ملی (پرده، نیم پرده، ربع پرده) بر روی آن قابل اجراست.

قیچک‌نواز هنگام نوازندگی، قیچک را نشسته به صورت عمودی با دست چپ نگه می‌دارد و با دست راست آرشه را به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت بر سیم‌های آن می‌کشد. طول این ساز حدود ۵۶ سانتی متر است.

ساز قیچک اساساً محلی است و بیشترین رواج را در نواحی جنوب شرقی و خصوصاً استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارد.

 

غژ،غژک یا غیژک اسامی دیگر این ساز است.در ازبکستان و تاجیکستان آن را با نام《غنچک》می شناسند.

در اغلب نغمه های بلوچی ساز اصلی محسوب می شود و تنها به وسیله ی این ساز است که نوازنده ی بلوچ می تواند غم و اندوه درون خود را با همان سوزناکی حکایت کند
از نظر آن ها قیچک،مناسب ترین ساز برای اجرای آهنگ های غم انگیز و شاد است.
بلوچ ها قیچک را  《سرود》یا 《سروز》 نیز می نامند و به نوازنده ی آن سرودی یا سروزی می گویند.

در سال‌های اخیر این ساز در شهرهای دیگر نیز استفاده می‌شود. در آن نواحی طبق عقیده و سنت اهالی، برای معالجه امراض به‌کار می‌رود.

در شمال افغانستان نیز قیچک در موسیقی سنتی رواج وسیعی دارد. در ولایات مثل بغلان، کندز و بلخ از قیچک در محافل عروسی و دیگر مراسم خوشی استفاده می‌شود.

رواج بیشتر قیچک، با حمایت وزارت فرهنگ و هنر وقت ساختمان و کوک آن تکمیل و تنظیم شد و سه گونه قیچک تکمیل‌تر به نام‌های قیچک سوپرانو (به طول ۵۶٫۵ سانتی‌متر)، قیچک آلتو (۶۳ سانتیمتر) و قیچک باس به همان نسبت بزرگ‌تر ساخته‌اند. وسعت هریک از این انواع حدود سه اکتاو است. قیچک سوپرانوسازی است که قابلیت تکنوازی و همنوازی هر دو را حائز است ولی دو نوع دیگر (آلتو و باس) بیشتر به منظور همنوازی در ارکستر به کار می‌رود. آرشهٔ قیچک، پس از استاندارد سازی، عیناً همان آرشه ویولن است.

زنده یاد علی محمد بلوچ‌ معروف به علیوک از بزرگترین نوازندگان قیچک بلوچ بوده است. از دیگر نوازندگان معروف قیچک نیز می توان به زنده یاد حسین فرهاد پور،رحمت الله بدیعی،اردشیر کامکار،پروین صالح و پروین شکالور اشاره کرد.

از سازندگان به نام این ساز نیز می‌توان به استاد حسین قلمی و  استاد معروف صفرزاده اشاره کرد.

منبع:اختصاصی آوای فردا

تاریخ انتشار : 12 شهریور 1397     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

علیرضا قربانی در شب اول اجرای تخت جمشید: موظف به حفظ میراث فرهنگی ایران هستیم

کتاب «آدم نما» به نگارش بهنام خدارحمی منتشر شد

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...