اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2018 07 28 21 29 17

شانزلیزه آقای شومن…

نقد و مروری کوتاه بر آخرین آلبوم فرزاد فرزین

آوای فردا : اسفند ماه 1396 آخرین مجموعه استودیویی فرزاد فرزین با نام “شانزلیزه”، به تهیه کنندگی رسول ترابی و انتشارات آوای دوران و به پخش دنیای هنر، راهی بازار موسیقی شد.

هفتمین اثر فرزاد بعد از فاصله تقریبا دو ساله از آلبوم قبلی او بنام ” 6″ منتشر شد و حاوی 13 قطعه است. که یکی از قطعات آن بنام ” یه خواهش ” پیش از انتشار آلبوم بصورت تک آهنگ به گوش مخاطبین رسیده بود.

فرزاد فرزین در عملی مثبت به ساخت 5 موزیک ویدئو از آلبوم اقدام کرده است که از نکات مثبت این خواننده پاپ هست و طبق گفته خودش احتمالا برای تمام قطعات بعدی هم موزیک ویدئو آماده خواهد کرد.

پیش از آلبوم فرزاد فرزین سالی رویایی با موفقیت های قطعاتش در سریال ” عاشقانه ”  و تک آهنگ های پر دانلودی چون ” دیوونه” ، ” روزهای تاریک ” و ” لعنتی ” رو سپری کرد و جایزه بهترین قطعه پاپ سال از نگاه مردم را هم با ” عاشقانه ” در جشن ملی موسیقی ما از آن خودش کرد.

و همین سال پربار انتظارات را از فرزاد فرزین برای هفتین آلبوم خود بسیار بالا برد به شکلی که تمامی تور های خارجی و داخلی کنسرت هایش به نحو احسنت چه از نظر استقبال و چه از نظر کیفیت اجرا برگزار می شد.

آلبوم شانزلیزه شامل لیست بلند بالایی از ترانه سرایان، تنظیم کنندگان و میکس و مستر کنندگان است که به معنی تنوع بالا در 13 قطعه این آلبوم هست.
ترانه های این قطعات را افرادی چون : آرش عدل پرور، پدرام شهرابی، آرمن، علی ایلیا، روزبه بمانی، مهدی ابراهیمی نژاد، سمیه هدایت نژاد، حامد رجبی، مسعود محمدی و خود فرزاد سروده اند.

و در بخش آهنگسازی، ملودی ها به دست : آرش عدل پرور، آرمن، مهدی ابراهیمی نژاد و فرزاد فرزین ساخته شده اند و این قطعات توسط : مسعود جهانی، تایماز اطاعتی، سعید زمانی، بهروز علیاری، اشکان آبرون، مهدی ابراهیمی نژاد، مهرشاد خنج، مهران خالصی، مهران خلیلی، محمد شاکر، آرتین زمانی و باز هم فرزاد فرزین تنظیم شده اند و نکته قابل توجه استفاده از 8 میکس و مسترکننده که معمولا در آلبوم های پاپ 2 الی 3 نفر تمامی این وظایف را بر عهده دارند ؛ که در اینجا: محمد فلاحی، مهدی ابراهیمی نژاد، مهران خالصی، حسین پور معصومی، مسعود جهانی، مهرشاد خنج، سعید زمانی و آرش پاکزاد میکس قطعات را انجام داده اند.

 

می پردازیم به تحلیل کلی آلبوم :

شانزلیزه آلبومیست در سبک “پاپ”، “الکترو دنس” و تا حدودی تنظیمات الکترونیکی با حال و هوایی از محتوای مختلف ترانه و البته در بعضی موارد، ملودی های مشابه.

همواره فرزاد فرزین را با قطعات انرژیک و در حال و هوای پاپ.راک می دیدیم اما اینبار چیزی که در این آلبوم مشاهده می شود، کمی جدیدتر و دور تر از فرزاد همیشگیست که با توجه به سلیقه جدید این روز های مخاطبین موسیقی، کاملا می تواند موفق باشد.

حال به بررسی قطعات قابل بحث آلبوم می پردازیم و همینطور نقاط قوت و ضعف آلبوم ؛

*. پرواز _ شروعی قوی و منطقی؛ این نوع از پرداخت موسیقی رو برای اولین بار به همراه بازی با گام های موسیقی از فرزاد می شنویم که چاشنی فوق العاده ای به کل قطعه می دهد. بنابراین این قطعه با ترانه ای از آرش عدل پرور و پدرام شهرابی و ملودی آرش و تنظیم و میکس مسعود جهانی با موزیک ویدئوی خاصی که برای این کار تهیه شده، مهر شروع قابل قبول و خوبی به آلبوم می دهد.

*. قول بده _ متفاوت اما خواستنی؛ با نگاه به 2 آلبوم قبلی فرزاد در می یابیم که همواره در قطعه دوم آلبوم های خود از قطعات فوق العاده انرژیک تری نسبت به شروع استفاده می کند که در این قطعه این حال و هوا کمی کمتر است و با ترانه احساسی از آرمن این ویژگی اکتیوی، کمتر هم می شود. البته با توجه به استایل پرفورمنس فرزین، کاملا قطعه باب میل سلیقه او و طرفدارانش هست. ملودی هم مانند ترانه از آرمن و تنظیم توسط تایماز اطاعتی صورت گرفته و میکس و مستر قول بده را مهرشاد خنج ب عهده داشته است.

*. خنده های تو _ احساسی از جنس تکرار؛ از نظر ملودی کاملا المان های مشابه با قطعه دیر اومدی از آلبوم “6” است و احتمالا باعث خستگی شنونده و از ریتم افتادن آلبوم می شود. با ترانه ای از علی ایلیا و ملودی فرزاد و تنظیم و میکس سعید زمانی.

*. قطعات یه خواهش و شمال به اندازه یک تک آهنگ می توانستند خوب باشند اما در آلبوم اصلا کیفیت بالایی ندارند و همین باعث می شود که آلبوم به دو دسته تقسیم شود تا قبل از قطعه ششم و بعد از آن…این در حالی هست که ترانه و ملودی این دو قطعه توسط دو هنرمند برند بنام روزبه بمانی و علیرضا افشار صورت گرفته است .

*. مگه چی داری _ تحولی بی نظیر؛ مگه چی داری با ترانه و ملودی و تنظیم و میکس مهدی ابراهیمی نژاد و به کمک محمد فلاحی ساخته شده است و در یک باب می شود گفت به تنهایی چندین رتبه امتیاز را برای شانزلیزه به ارمغان می آورد. قطعه ای کاملا استاندارد در تعریف موسیقی الکترو دنس که کاملا اینروزها فرزاد فرزین به آن توجه ویژه می کند و ضمنا پرفورمنس فوق العاده به همراه تنظیم درجه 1 این قطعه مثال زدنی است. گفتنیست موزیک ویدئوی این قطعه هم بسیار خاص و با شیوه ای جدید در دنیای موسیقی بعد از انقلاب موسیقی بوده.

*.ای جان _ حس پشیمانی از موزیک شش و هشت ؛ عملا فرزاد فرزین خواننده 6.8 ام خوانی نیست و همواره و استادانه برای قطعات پر انرژی و گاها احساسی ساخته شده است. ترانه این کار به قدری بد است که انگار هلهلکی و در حال دویدن صبح گاهی نوشته شده است…

*. دل من _ عاشقانه استانبولی؛ فرزاد فرزین در آلبوم قبلی خود ثابت کرد که توانایی آهنگسازی در حال و هوای ترکی استابولی را به خوبی دارد و قطعه ” چرا من ” از آلبوم “6” شاهد این ادعاست که توسط نوازندگان ترکیه ای هم ساخته شد به آهنگسازی خود فرزاد؛ در قطعه دل من ملودی کمی شبیه به یکی از قطعات خواننده مشهور کشور ترکیه بنام ” مصطفی صندل” است با عنوان ” همه چیز از عشق “.
دل من با ترانه زیبا و عاشقانه خود فرزاد و سمیه هدایت نژاد و باز هم تنظیم بی نظیر مهدی کوچکی نژاد و میکس محمد فلاحی در آلبوم جا داده شده است که باز هم ثابت می کند آقای صحنه ها ، در عاشقانه های استانبولی حرفی برای گفتن دارد.

*. بیمارشم _ تنظیم و اجرایی درجه یک ؛ ظاهرا این استفاده فرزاد فرزین از سلیقه های مختلف در آهنگسازی و تنظیم و اون لیست بلند بالا که در ابتدا راجع بهش صحبت شد، تقریبا موفق در اومده… مهران خالصی این قطعه بی نقص رو تنظیم و مکیس کرده که با ترانه ای از فرزاد فرزین و باز هم اجرای خوبش، باعث شد که بیمارشم تو لیست ماندگار های شانزلیزه قرار بگیرد.

*. من به جهنم _ عاشقانه ای دوست داشتنی؛ من به جهنم جزو اولین قطعاتی بود که بهمراه موزیک ویدئوی جذابش که خارج از کشور ضبط شده است، به آثار هیت شده آلبوم تبدیل شد. ترانه مسعود محمدی و حامد رجبی، ملودی فرزاد، تنظیم مهدی ابراهیم نژاد و باز هم میکس و مستر محمد فلاحی، عوامل ساخت من به جهنم بوده اند و در آخر این قطعه هم صدای ماندگار مرحوم خسرو شکیبایی به زیبایی این قطعه جلوه بیشتری بخشیده است. هر چند که آهنگسازی این قطعه کاملا ساده اما با کیفیت است همین ویژگی این قطعه را به لیست ماندگار های این آلبوم اضافه می کند.

*. قطعات شراب و شانزلیزه که از نظر ترانه، زیبایی های ادبی خاصی در خود دارند اما بنظر می رسد که به حال و هوای آلبوم نزدیک نیستند و بهتر بود که شاید آهنگسازی بهتری برای این دو ترانه صورت می گرفت که در هر دوی این قطعات باز هم همکاری فرزاد فرزین و روزبه بمانی را در مقام آهنگساز و ترانه سرا شاهد هستیم که کارنامه موفقی باهم دارند.

*. کجا دنبالت بگردم _ تیر خلاص شانزلیزه؛ بدون شک یکی از بهترین آهنگسازی ها و تنظیمات این آلبوم به این قطعه بر می گردد که با ترانه لطیف مهدی کوچکی نژاد ، این قطعه مارا به حال و هوای قطعات پاپ نوستالژی دهه 80 بر می گرداند. باز هم در این قطعه همکاری محمد فلاحی و مهدی کوچکی نژاد را مشاهده می کنیم که ظاهرا توانایی خلق اتفاقات خوبی را از خود نشان داده اند.

 

نتیجه گیری نهایی آلبوم شانزلیزه :

*. اگر بخواهیم آلبوم را به صورت اتومات از ابتدا تا انتهای آلبوم گوش بدهیم، حال و هوای آلبوم مارا مجاب می کند که از قطعه سوم تا ششم بعد از یکبار گوش دادن به آن ها ترک را عوض کنیم تا به غول میانی آلبوم یعنی ” مگه چی داری” برسیم و تا انتهای آلبوم این روند خوب را داشته باشیم.

*. شانزلیزه آلبومیست با تقریبا تمامی سلایق، عاشقانه، پاپ، هایپر انرژی و مختص قطعات باب شده این روزها که اصطلاحا ” تو ماشینی ” نام برده می شوند ، است . و هر کسی می تواند با این آلبوم خاطره سازی کند.

* این آلبوم بدون شک با المان های بررسی شده در کارنامه فرزاد فرزین، حتما یکی از دو آلبوم برتر اوست.

*.در آلبوم قبلی فرزاد، انتقاد ها به شکلی بود که بهتر بود ترانه های معقول و قوی تری درخور آهنگسازی فوق العاده اش استفاده شود که در این آلبوم تقریبا همه چیز بالانس شده بود و چند نکته مثبت و منفی دیده شد :
1. هرگاه در این آلبوم همکاری فرزاد فرزین با مهدی کوچکی نژاد جوان و محمد فلاحی با تجربه را دیدیم، مثلثی از جنس موفقیت دیده شد .

  1. فرزاد فرزین بهتر است که کمتر به سمت 6.8 برود و اگر می رود به محصولی مانند ” کجا دنبالت بگردم ” برسد.
  2. متاسفانه همکاری فرزاد فرزین اینبار با روزبه بمانی جواب آن چنان قدرتمندی را نداد و کاملا قطعات معمولی را آماده کردند.
  3. وجود دو الی سه ملودی تکراری که از ساخته های خود فرزاد و علیرضا افشار هم هست در بین قطعات ، کمی در نگاه کلی جالب نیست ولی شاید برای یک تک آهنگ ملموس باشد.

*. در نکته آخر هم به معرفی 5 قطعه برتر آلبوم و 3 قطعه ضعیف آلبوم می پردازیم:
قطعات “مگه چی داری”، ” بیمارشم”، “کجا دنبالت بگردم”، ” پرواز” و ” من به جهنم” از بهترین قطعات آلبوم هستند و قطعات ” خنده های تو”، ” ای جان” ، ” شمال” جزو قطعات ضعیف تر آلبوم شانزلیزه هستند.

* در نهایت فرزاد فرزین که این روزها استاد اجرای صحنه ای و پرفورمنس های جذاب از نوع خودش هست، هفتمین آلبوم موسیقی خود را هم منتشر کرد و قطعا تا امروز هم بازخورد های مثبت و منفی آلبوم را دریافت کرده است؛ این خواننده امروز در بهترین حالت خود قطعا قرار دارد و این را باز هم می شود از استقبال مخاطبین موسیقی در فعالیت هایش مشاهده کرد و در نهایت آرزوی موفقیت و سلامتی همیشگی برای خواننده مستعد و یکی از سوپراستار های موسیقی نوین کشورمان.

 

منبع اختصاصی : آوای فردا

تاریخ انتشار : 28 جولای 2018     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

گزارش تصویری کنسرت مجید رضوی در تهران

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال 1403

تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت

حمید البرز با «دیوونگی» به دنیای موسیقی می آید

تابلوموزیکال تار و تاریخ برای روز بزرگداشت سعدی

آثار جدید علی نبوتی به زودی منتشر می‌شود

گزارش تصویری کنسرت آرمین زارعی در تهران

تک آهنگ «بی بدن» با صدای چاوشی منتشر شد

«به نام ایران» در تالار وحدت اجرا شد

آغاز فعالیت حامد برادران با هنرمندان بین المللی

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

اثر جدید فرشید کاکاوند با نام «ساقی» منتشر شد

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد

اجرای پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده آغاز شد

اجرای «ارکستر باس» در هجدهمین شب موسیقی ارسباران

آثار جدید سهیل ماسان در صف انتشار

تار و تاریخ با محرم اسرار در معبد آناهیتا

احتمال اجرای هنرمندان ترکیه ای و پاکستانی در تالار وحدت

تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید

معنی ضرب المثل جوینده یابنده است

برگزیدگان «موسیقی» جشن حافظ معرفی شدند

بازیگران پروژه «و تو هم برنگشتی» مهیار علیزاده معرفی شدند

اجرای عاشقانه‌هایی برای ایران در روزهای آخر اسفند

راه‌یابی ۲۰ گروه به مرحله نهایی سرود روستایی رضوی

پیمان خازنی موسیقی نمایش «مجنون آن لیلی» را روی صحنه می‌برد

جزییات آخرین دور کنسرت های علیرضا قربانی در سال ۱۴۰۲

علیرضا قربانی در نوروز ۱۴۰۳ هم کنسرت می‌دهد

مهیار علیزاده موسیقی‌نمایش «و تو هم برگشتی» را به صحنه می‌برد

ساکت در توکیو کنسرت برگزار می‌کند

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...