اخبار هنرمندان موسیقی


آخرین آلبوم ها
photo 2018 01 21 14 27 09 6

آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

با معرفی برگزیدگان «جایزه باربد» در بخش های مختلف، دفتر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بسته شد

آوای فردا- حمیدرضا پیرمحمدی: آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه شنبه 30 دی ماه با معرفی برگزیدگان «جایزه باربد» در بخش های مختلف و اجرای چند برنامه موسیقایی در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این برنامه پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از روند برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برای حاضرین در مراسم پخش شد و پس از آن، ارکستر ملی ایران به رهبری «فریدون شهبازیان» و خوانندگی «سالار عقیلی» با تشویق حضار به روی صحنه آمدند و قطعات «جام مدهوشی» با شعری از مرحوم بیژن ترقی، آهنگسازی مرحوم علی تجویدی و تنظیم فریدون شهبازیان و قطعه «ایران» با شعری از مرحوم دکتر افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین را اجرا کرد.
پس از اجرای ارکستر ملی، سید عباس سجادی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و یاد و خاطره جان باختگان حادثه نفتکش «سانچی» را گرامی داشته و از حضار داخل سالن خواست تا برای شادی روح این عزیزان فاتحه ای قرائت کنند.
پس از صحبت های ابتدایی سید عباس سجادی، حمیدرضا نوربخش ریاست سی و سومین جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر، گفت: «در سه دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین المللی، نواحی و سنتی جشنواره با جهش قابل توجهی مواجه شده است.اگر سه دهه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را مرور کنیم، متوجه می شویم که جشنواره تاثیر خودش را در بخش های مختلف فرهنگی گذاشته است و این تاثیر را در بخش های دیگر از جمله حوزه اقتصادی نیز می توان به عینه دید.»
وی افزود: «خوشبختانه نیمی از بودجه جشنواره موسیقی فجر از محل درآمد فروش بلیت اجراها حاصل شده است. در سال های نه چندان دور، 80 درصد فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر از اجراهای موسیقی پاپ ناشی می شد اما در حال حاضر این آمار خوب صرفا مختص به فروش بلیت اجراهای بخش پاپ نیست بلکه در سه دوره قبل جشنواره موسیقی فجر، فروش اجراهای بین المللی هم به سطح فروش اجراهای پاپ رسید و فروش اجراهای سنتی، نواحی و کلاسیک هم با جهش قابل توجهی مواجه شد.»
مدیرعامل خانه موسیقی همچنین عنوان کرد: «نگاه ما به جشنواره موسیقی فجر یک نگاه کیفی بوده است و در عین حال استقبال مخاطب نیز از شروط اصلی جشنواره است. جشنواره موسیقی فجر آینه تمام نوایی برای تمام مجریان هنر موسیقی است و به همین دلیل تمام هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند. نکته دیگری که در این میان می توانیم به آن اشاره کنیم، دقت در داوری و ارائه راهکارهای مناسب برای بالندگی جشنواره است. خوشبختانه در چند دوره اخیر با حمایت های وزارت ارشاد و به ویژه معاونت هنری و دفتر موسیقی، تغییراتی در بخش های مختلف از جمله جایزه باربد رخ داد و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد را به خوبی دنبال می کنند.»
نوربخش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: «شریف ترین هنرمندان در عرصه موسیقی هستند زیرا با وجود تمام مشکلاتی که در این چهار دهه اخیر حل نشده اند، همچنان با امید و پشتکار مشغول فعالیت هستند.مساله لغو کنسرت ها، فعالیت بانوان موسیقی دان در تمام نقاط کشور، مساله کپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهم تر روشن شدن تکلیف سیاست های کلی موسیقی باید از سوی وزارت ارشاد دنبال شود.»
پس از صحبت های حمیدرضا نوربخش، لوکا چیارلا هنرمند ایتالیایی شرکت کننده در این دوره از جشنواره موسیقی فجر، به روی صحنه آمد و قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.
پس از اجرای این بخش، نوبت به اهدای جوایز بخش های مختلف «جایزه باربد» رسید که در ابتدا جوایز بخش «موسیقی کلاسیک» و بخش «موسیقی کلاسیک ایرانی» در حضور وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، دکتر محمد سریر و ایرج راد به برگزیدگان اهدا شد.
در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک، لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای نوازندگی در آلبوم «وکالیز» تعلق گرفت. جایزه باربد این بخش مشترکا به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی برگی» اهدا شد.
در بخش آهنگسازی موسیقی بی کلام ایرانی نیز لوح تقدیر به احسان ذبیحی فر برای آلبوم «چهارگان» تقدیم شد. این در حالی است که نام این هنرمند در بین اسامی نامزدهای معرفی شده از سوی ستاد جشنواره وجود نداشت. در این بخش میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» جایزه باربد را دریافت کرد.
در بخش آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی نیز جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» تعلق گرفت.
در بخش خوانندگی آلبوم با کلام ایرانی، علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» به عنوان بهترین خواننده، جایزه باربد را دریافت کرد.
قربانی پس از دریافت جایزه خود با قدردانی از هیات داوران جایزه باربد بیان کرد: «واقعیت این است که در عرصه هنر چیزی به نام جایزه یا رتبه اهمیت زیادی ندارد. در هنر روح و احساس اهمیت دارد و این برعکس بخش ورزشی است که کاملا معیارها فیزیکی است. دوستانی که جایزه می گیرند، خیلی خوشحالی ندارد و دوستانی هم که جایزه نگرفته اند خیلی ناراحت نباشند. می دانم که آثار ارزشمندی در سال گذشته پدید آمده که جایشان در اینجا خالی است.»
پس از صحبت های علیرضا قربانی، گروه موسیقی نواحی «سارینه» به سرپرستی پیمان بزرگ نیا به روی صحنه آمدند و قطعاتی را در حوزه موسیقی نواحی توسط تعدادی از هنرمندان برگزیده موسیقی اقوام کشورمان اجرا کردند.
در بخش بعدی مراسم، سید عباس سجادی از سید عباس صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الاسلام مازنی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، سید محمد مجتبی حسینی (معاونت هنری وزارت ارشاد)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، قاضی زاده هاشمی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فاطمه ذوالقدر (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و از استاد ابراهیم قادری (خواننده 87 ساله منطقه مهاباد) و همچنین استاد فرج علیپور (خواننده و نوازنده مطرح لرستان) به پاس سال ها فعالیت در عرصه موسیقی نواحی، تقدیر شد.
سپس سید عباس صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: «موسیقی ایرانی با نمایه هایی شناخته می شود؛ موسیقی ایران نمایه ای از ملیت و ایرانیت ما است همانگونه که زبان از ایرانیت ما است. فراز و فرود تاریخ ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد.»
وی افزود: «بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند، با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده ایم و در جان فرو برده ایم.موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاومت است. موسیقی ایرانی و ساز آن با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آن ها نواخته و در روزهای سختی، همراه این مردم بوده است و در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان ها موسیقی با خیابان ها همراه شد و شعر و شعار و موسیقی و مردم با هم درآمیخته اند و ده ها قطعه ای که از دل مردم برآمد، بر جانشان نشست.»
صالحی امیری تاکید کرد: «در ایام دفاع مقدس، در هشت سال سختی و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و فراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» و ده ها اتفاق دیگر را با موسیقی این ایام به خاطر می آوریم. همچنین موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ما است. همانگونه که اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همانگونه که یک جغرافیایی ایران زیبا است، موسیقی ایران هم پرترنم و زیبا است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «همچنین موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است، نمایه ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نواها و نمایه ها می شناسیم، باید قدر این موسیقی را نیز در دیپلماسی فرهنگی خود بدانیم. موسیقی ایرانی می تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت ما و ارزش های اخلاقی و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده های متوالی بزرگان این مرز و بوم گام به گام پیش برده اند و امروز به ما رسانده اند.»
سید عباس صالحی امیری در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: «جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای استفاده از تجربیات پیشکسوتان و استعداد جوانان است. این رویداد فرصتی برای گفتگوی جهانی از طریق موسیقی است که باید آن را تقویت کرد و از ضعف های آن کاست. این جشنواره فرصتی برای اصحاب موسیقی ایران است و در آغاز راه جشنواره سی و چهارم از بزرگان موسیقی می خواهیم از قوت ها و ضعف های این رویداد بگویند تا ما استوارتر باشیم. به طور حتم با این پیشنهادها و نقدها است که سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را پرفروغ خواهیم کرد.»
پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبت به اهدای جوایز دو بخش موسیقی تلفیقی و موسیقی دستگاهی در حضور قاسم رفعتی، دکتر محمدرضا چراغعلی، استاد میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و دکتر بهرام جمالی رسید.
در این بخش جایزه باربد آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم «ده تیر» تعلق گرفت. در بخش آهنگسازی موسیقی تلفیقی با کلام نیز لوح تقدیر به فرزادمیلانی برای آلبوم «نوستالژی نامه» تعلق گرفت. جایزه باربد بخش موسیقی تلفیقی با کلام نیز به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» تعلق گرفت.
میلاد درخشانی پس از دریافت دومین جایزه باربد خود گفت: «شب بسیار خوبی است که دو آلبوم من مورد تایید و موفقیت قرار گرفت. من این جوایز را به پدر، مادر و برادرم پدرام درخشانی تقدیم می کنم.»
در بخش موسیقی دستگاهی بی کلام، جایزه باربد به قاسم رحیم زاده برای آلبوم «آواز رود» اهدا شد. ضمن اینکه در بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی با کلام، هیات داوران هیچ هنرمندی را شایسته دریافت جایزه باربد ندانست اما مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا» لوح تقدیر این بخش را دریافت کردند.
مجید مولانیا پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: «این دومین جایزه ای است که ما برای آلبوم «در عشق زنده باید» دریافت کردیم و فکر می کنم دلیل آن اعتقادی است که در این سال ها به کیفی گرایی داشتیم. فکر می کنم جامعه هنری ما لازم است که از بین به بعد به این موضوع فکر کنند که ما باید سطح سلیقه مردم را بالا ببریم. ما نباید با سطح سلیقه مردم کار تولید کنیم و باید به کارمان ایمان داشته باشیم و کیفی گرا باشیم. لازم می دانم از گروه سرود خودمان تشکر کنم که 10 سال است که با تمام سختی ها در کنار بنده هستند ضمن اینکه از جمشید صفرزاده یار همیشگی خودم تشکر ویژه ای می کنم.»
در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام، هیات داوران هیچ آلبومی را شایسته دریافت تندیس جایزه باربد ندانست اما سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوش تر» و وحید تاج برای آلبوم «در عشق زنده باید» لوح تقدیر دریافت کردند.
سالار عقیلی پس از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: «این لوح ها و جوایز ملاک نیست بلکه ملاک تاثیرگذاری اثر است. امیدوارم هنرمندان موسیقی تنها در مراسم ختم همدیگر را ملاقات نکنند بلکه با هم دیدار داشته باشند تا بتوان کارهای خوب عرضه کرد. نباید وقتی همدیگر را می بینیم، رویمان را از هم برگردانیم!.»
در ادامه این مراسم، گروه موسیقی «مهتاب» به سرپرستی احسان ذبیحی فر و خوانندگی مجتبی عسگری به روی سن آمدند و قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.
پس از اجرای گروه موسیقی «مهتاب»، نوبت به معرفی بهترین ناشر موسیقی رسید و موسسات «ایران گام» به مدیریت صدرالدین حسینخانی و موسسه «پردیس موسیقی معاصر» به مدیریت اردوان جعفریان لوح تقدیر دریافت کردند. ضمن اینکه موسسه «پرده هنر موسیقی» به مدیریت امیرعباس ستایشگر نیز جایزه باربد بهترین ناشر را در حضور محسن رجب پور، علیرضا قربانی، غلام علمشاهی و علی عزیزی دریافت کرد.
امیرعباس ستایشگر پس از دریافت جایزه خود گفت: «این دو سال بهترین دورانی بود که ناشران با دفتر موسیقی وزارت ارشاد همکاری داشتند. به طور حتم این جایزه تنها برای قدردانی از یک ناشر جوان بوده وگرنه دیگر ناشران قدیمی و مطرح هستند که باید این جایزه را دریافت کنند. من با افتخار بخش معنوی جایزه ام را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم می کنم.»
در بخش موسیقی پاپ نیز جایزه باربد آهنگسازی موسیقی پاپ به کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» تعلق گرفت. ضمن اینکه در بخش خوانندگی موسیقی پاپ نیز مهدی یراحی برای آلبوم «آینه قدی» جایزه باربد را دریافت کرد.
مهدی یراحی پس از دریافت جایزه خود گفت: «روز گذشته هوای زادگاهم اهواز بسیار بد بود و من بسیار نگران هم استانی هایم هستم به همین جهت می خواستم از این تریبون یادی از این عزیزان کنم.»
لوح تقدیر بخش موسیقی نواحی به واسطه اجرای درست قطعات و تنظیم درست، به شهباز شاهین پور برای آلبوم «میخک بند» رسید. همچنین اثر برگزیده و مولف در بخش پژوهش نیز به فوزیه مجد از پیشگامان پژوهش در حوزه موسیقی نواحی رسید.
در بخش برگزیدگان رسانه نیز نیوشا مزیدآبادی (روزنامه اعتماد)، سما بابایی (سایت موسیقی ما)، مهدی شاه رضایی (برنامه رادیویی مترونُم)، امیرحسین ثقفی (برنامه چراغ رادیو تهران)، بهزاد حقیقت (تهیه کننده برنامه خیابان در شبکه جام جم)، سایت موسیقی نوا و همچنین علیرضا سعیدی (سرویس موسیقی خبرگزاری مهر) نیز جوایز این بخش را دریافت کردند.
پایان بخش مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، اجرای موسیقی پاپ توسط مهدی یراحی بود و این خواننده قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد.
سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید محمد مجتبی حسینی (معاونت هنری وزیر ارشاد اسلامی)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی اصغر شاه زیدی، مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، بهروز وجدانی، دکتر محمد سریر، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، کارن کیهانی، محمد اصفهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، وحید تاج، ابوالفضل صادقی نژاد، بیژن بیژنی، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرج علیپور، علیرضا قربانی، صدرالدین حسینخانی، مهیار علیزاده، زید الله طلوعی، محمدحسین ایمانی خوشخو، محمد فرنود، حجت الاسلام مازنی، علیرضا شفقی نژآد، مهدی افضلی، مرتضی باقرنژاد و… از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.

در ادامه عکس های این اجرا را از نگاه دوربین «حانیه امین آبادی» مشاهده می کنید.
منبع: اختصاصی آوای پاپ

 

 

  • برچسب ها
تاریخ انتشار : 21 ژانویه 2018     /     چاپ این صفحه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط

آخرین اخبار موسیقی ایران

«آسیوَن» تازه‌ترین اثر امیرحسین رئوفی منتشر شد

نماهنگ‌ «شهیدجمهور» منتشر شد

علیرضا قربانی:همه جوانب برای آسیب ندیدن تخت جمشید سنجیده شده است

اثر بی کلام «به آرامی بچرخ» منتشر شد

دیوان اشعار مرحوم عبدالوهاب شهیدی رونمایی می‌شود

گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ: به کاری که می کنم ایمان دارم

سحر اژدم ثانی برنده سی و سومین دوره فستیوال بین المللی شعر مرکز تریوجیو ایتالیا

علیرضا قربانی در تخت جمشید برای مردم می‌خواند

برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «ناسان» در گالری زرنا

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

«هفت دستگاه موسیقی ایرانی برای سنتور» کتاب شد

گزارش تصویری کنسرت روزبه بمانی در تهران

گزارش تصویری کنسرت علیرضا طلیسچی در تهران

انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی

آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود

کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود

بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

پرژام پارسی 《در گذر سکوت》 را منتشر کرد

در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان

عکس سعید عبداللهی برنده مسابقه «جوهر آب» امریکا شد

پرواز همای اُپرای «یهودا و شیدا» را روی صحنه می‌برد

برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود

آلبوم جدید عمران درویش با نام «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌ شود

اعلام جزییات برگزاری تازه‌ترین کنسرت ارکستر «میترا»

محمد مبارکی«خیلی ممنون» را منتشر کرد

برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی معرفی شدند

«امیدوار» در سعدآباد رونمایی می شود

سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد

هنرمندان
آرشیو هنرمندان ...